tisdag 20 december 2016

AI2/AIO; Itti bitti tutto

Jag har köpt Itti bitti tutto som en Ai2, men jag tänker att den kanske är mer AIO/SIO, snap in one. Känns ofta som skalet behöver tvättas efter varje användning det med, inte bara inläggen. Men vid en mindre kiss, kan det räcka att bara byta inlägg och återanvända skalet och tvätta det lite mer sällan.
Nu säljs skal och inlägg separat, man kan välja olika inlägg. Jag tror de såldes tillsammans förr och bara en sorts inlägg?! Jag har iaf bara köpt skal och inlägg tillsammans. Men nu kan man välja mellan bambu och mikrofiber. Inlägg och skal har färgkodade knappar, för att lätt veta vilka delar som ska knäppas ihop med vilka.
One size 3-18kg (en av de blöjor som ska räcka lite längre, bra med alternativ över 16kg tycker jag) 4 storleksreglerande knappar att reglera storleken på höjden med (S/M/L/XL) Men ändå ganska nätt, för att vara os. De är designade med låg midja och ska sitta ganska långt ner, 2-4cm under naveln. De ska sitta lite högre i ryggen än i magen och benresåren ska upp i ljumskarna, så som man sätter trosor.
Det finns en "gömd höftknapp", som kan användas för att få bättre passform, men gömmas på större barn så den ej skaver.

Dubbla benresårer och "poo fence"/ Bra läckagebarriärer i ryggen och runt benen.
Mjuk minky på utsidan (PUL) och stay-dry fuskmocka på insidan.
Här finns en användar guide:Download Tutto Instruction Sheet

Fuskmocka på ovansidan av inläggen och bambu på baksidan. Färgkodade knappar.







Positivt:
+ Bra läckagebarriärer i ryggen och runt om
+ Kan knäppa på inlägg som man vill, stor variation
+ En tredje knapp i midjan som går att "stoppa in" och gömma för större barn och tas fram till de små

Negativt:
-Minky-utsidor drar till sig damm och ludd (men mjuk och skön)
-Stel resår runt benen, sluter inte helt tätt (men har ändå inte läckt för oss)
-Bara en knapprad, svårt att få tätt runt smala lår på bebis
-Knapparna på inläggen känns hårda

Mitt utlåtande:
Jag har en förkärlek till AI2, de känns ju så smart, att kunna byta inlägg, men inte alltid behöva tvätta skalet/byxan. Så när jag såg en itti bitti tutto kände jag att jag måste prova den. Jag gillade även att inläggen kunde varieras på många olika sätt, och formen såg intressant ut.
Men jag blev lite besviken när jag hade blöjan i handen, dels är den ganska prasslig, och lite stel. Men största besvikelsen är inläggen, att knapparna (som verkade så smarta) känns igenom tyget på andra sidan, vem vill sitta på en massa knappar liksom?!
Men jag har provat blöjan med andra inlägg och det funkar, sen verkar inte bebis störas av knapparna i originalinläggen, men detta blev ingen favorit, som jag först trott. Jag köpte 3st men har bara sparat en, i hopp om att den ska bli använd iaf ibland =) De är mjuka och fina och de låter så smart i teorin, men känns inte lika smarta i praktiken, men är iaf en ok blöja. Inläggen känns tunna, men har ändå bra uppsugning, iaf om man använder alla tre samtidigt.

Inköpsställen:
http://www.itti.com.au/nappies/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar