måndag 9 maj 2016

Tygblöjor vi testat

Välkommen till denna blogg. Jag tänkte skriva korta recensioner av de tygblöjor vi provat. (Ett inlägg per blöja kommer så fort jag får tid) Detta är bara mina egna åsikter, olika blöjor passar olika barn. Då vi valt att inte lägga ut bilder på våra barn på nätet kan jag tyvärr inte visa blöjorna på bebis, men bild på själva blöjan visar jag gärna =)
Här är en lista på det vi testat hittills (listan kommer att uppdateras löpande, då jag har en tendens att köpa fler nya för att prova =) )

En sammanfattning av blöjtiden, vilka som kom att bli mina favoriter, finns här: http://tygisar.blogspot.com/2019/06/sammanfattning.html

Guide till olika modeller, vad AIO, pocket osv innebär: http://www.blojupproret.se/olika-modeller/

Nu när vi har blöjfritt här hemma tänkte jag även börja skriva om tygbindor, se lista på bindor jag testat längst ner i detta inlägg.

Pocket

Alva (kardborre)
Alvehamn (knappar fram och sidoknäppt)
Applecheeks
Babykicks
Babyland
Baby Wizard
Billou
Blueberry econappi 
BumGenius
Ecopipo
Elfdiaper
Fuzzy Bunz
Happy flute bambu charcoal
Hemsydd pocket
Hemsydd pocket By Suzanna
Hemsydd La Di Da Diapers
Lilla lammet
Little Bloom
Mannamaa
Milovia Coolmax
Märkeslös sidoknäppt
Muksut (sidoknäppt och kardborre)
Nanolo
Pororo Pocket/Ai2
Pororo
Qianqunui
Rumparooz
Swaddlebees
Sunbaby
Wanoo

AIO

Ass diaper (Made by Anastasia)
Bambino MIO
Bambooty Easy one size
Bambooty easy nighs
Blueberry Simplex one size
Blueberry Simplex Side snap
Bottombumpers
Bumgenius Elemental
Grovia AIO
Grovia o.n.e.
Happy flute heavy wetter night
Imsevimse
Kushies 
Muksut AIO
Märkeslös heavy wetter night
Peachy Green
Poops! bambu
Poops! coolpass
Pop-in
Popolini
Pororo
Retropi bambu
Retropi hampa
Smart bottoms
TotsBots Easyfit V2
TotsBots Easyfit V3
TotsBots Easyfit V4
TotsBots Easyfit V5 star
Tushmate

AI2/AI3 Hybrid

Best bottom
Buttons diapers
Foxgroo
gDiaper
Grovia hybrid
Hamac
Imagine
Imse vimse One size
Itty bitty tutto
Jinobaby sidoknäppt
Petit Lulu SIO
Pororo

PUL-Skal

Alvehamn
Bambino Mio
Blueberry Capri 
Flip Knappar och kardborre
Hu da pul-skal/blöjbyxa
Imse vimse
Lilla lammet
Little clouds
Milovia
Mother-ease Air flow snap cover
Petit Lulu
Rumparooz
SmartBottoms Too Smart Cover
Thirsties duo wrap
Tisslan
Totsbots stretchywrap

Ullskal/byxor

Alma och Olmo dra-upp-blöja
Babyidea kort/ Manymonths Wool Hour Diaper Pants
Babyidea långa byxor
Disana
Hemstickade
Imagine
Loveybums
Minimundus
Muksut lång ullbyxa
Muksut skal
Poops
Sloomb Interlock
Sloomb wool knit cover
Sloomb Underwoolies
So Simply natural
Storschenkinder
Woollybottoms interlock soakers


Formsydda

Alveham bambu dag
Alvehamn bambu natt
Anavy natt
April's baby
Bambinex
Bambuvelour Kina-blöja 
Binky D Diapers
Blueberry
Blümchen
Crazy banana
Ecopipo natt
Formsydd hybrid by Anastasia 
Hemsydd sidoknäppt 
Hu-da
Humbird
Imsevimse formsydd flanell
Imse Vimse formsydd frotté
Juniors 
Katyv baby
Lilla Lammet bambu 
Made by Anastasia
Monkey Snuggles
Moxxy hybrid
Muksut
Märkeslös bambu Kinablöja (fastsytt inlägg)
Petit Lulu dag
Petit Lulu natt
Popolini ultra fit
Puppi
Responsible mother
Simba
Sloomb OBF 
Swaddlebees
Totsbots bamboozel stretch
Twinkel Tush FUSION 
Ullrike

Inlägg, vikisar, prefolds

Alveham bambu dag prefold
Alveham bambu natt prefold
Geffen super absorber 
Geffen quick absorber
Grovia prefold
Muksut prefold
Poops prefold
Tisslan prefold
Vikblöjor: trekantsvikning
xkko vikblöjor i eko birdseye bomull

INLÄGG

Bomull, bambu, mikrofiber, hampa

Torrskikt

Coolmax
Coolpass
Imse vimses

Lilla Lammet
Silke

Ett inlägg om hur jag tvättar mina blöjor och vilka tvättmedel jag testat: http://tygisar.blogspot.sPoops (omgjord AIO)e/2016/08/min-tvattrutin.html

 

Tygbindor jag testat:

Blueberry Pink Daisy
Hemsydda
Imsevimse nattbindor
Imsevimse Ai2
Made by Anastasia
Made by Ewa Christina
Muksut


Som ni ser finns det måååånga att välja på och det kan vara svårt att välja och hitta rätt, babyrino har gjort en bra snabb guide:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXYd5SWCG7rS7q2NX4ygFZ_gwYBVdfRLRD9ViKRkQopC18h9wPmOGq2oNjzahwt3eNG7TZk36OfNUC-zwnsppN9t1RMm_TnEtLknYTdy5SupZhR2nMexOQvC3YS0JWcbKYF-1Du4Wg9lc/s1600/valj_ratt_tygbloja_flowchart_bakgrund.png

4 kommentarer:

  1. Väldigt intresserad av recensioner på ai2, speciellt Hamac!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul med ett önskemål, då börjar jag skriva om Hamac direkt, hoppas vara klar innan kvällen eller i morgon =)

      Radera
  2. Hej Hannah,
    Tack för din förklaring på alla blöjor!
    Jag vill testa tygblöjor på min dotter som är 6 månader. Har du en favorit model AI1 och AI2 som du skulle rekommendera?
    Tack för hjälpen.
    Mvh, Laura

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, förlåt, har helt missat att kolla kommentarer så jag ser detta först nu. Antagligen har ni redan testat....
      Min favorit ai1 är nog Blueberry, väldigt smidig och går att lägga i fler inlägg ganska smidigt, om man nu vill det. De satt bra på mitt barn och var enkla att ta på. Men även Retropi var en favorit bland ai1.
      På ai2 tyckte jag att Grovia hybrid var ok, men jag föredrog helt klart PUL-skal (helst Thirsties) med bambu prefold i. (Alvehamn bambu dag gillade jag verkligen) annars var också best bottom bra.
      men jag gick över helt till ull på slutet och blev verkligen fäst i formsydda med ull på. Finns även en bra ull ai2 från Alma och Ulmo jag gillade.
      Hoppas ni hittat något ni gillar, finns även massa bra inspiration i FB-gruppen Tygblöjor

      Radera