onsdag 17 maj 2017

Formsydda: Crazy banana

Formsydd blöja i ekologisk bomull och bambu, kräver skal över (PUL eller ull). Yttersta lagret är mönstrad bomullstrikå och inläggen är av bambufrotté (60%bambu 40%bomull gots-certifierad) och fästs med två knappar, kan vikas dubbelt.
Blöjan stängs med knappar och är storleksanpassade.
Finns i tre storlekar:
Small/Nyfödd: ca 2,5-5kg
Medium: ca 5-11 kg
Large: ca 9kg och uppåt

Denna är en medium




Positivt:
+Uppsydd i Sverige, av litet företag
+Bra passform

Negativt:
-Inlägget blev stelt och noppigt efter tvätt

Mitt utlåtande:
Jag köpte denna begagnat, då var inlägget redan rätt så strävt och noppigt. Jag tycker att frotté ofta blir sträv och noppig efter tvätt. Bambu kan bli lite "klumpig" och sträv med tyvärr. Annars är bambu mitt favoritmaterial i blöjor, lite antibakteriell och vissa blandningar är väldigt mjuk. Jag tycker passformen på dessa var rätt bra. Jag är inte överförtjust i overlockade kanter, de blir lite hårda/vassa efter tvätt tycker jag. Och inlägget blev som sagt strävt. Men jag gnuggade det mjukt efter varje tvätt och det gjorde det mjukare och skönare. Barnet klagade aldrig. Skulle säkert blivit ännu mjukare om jag haft en torktumlare och kört nån gång ibland. Dessa blöjor är väldigt fina, så man inte vill ha skal på =) Funkar ju hemma, men vi kör ull på och de är roligt varje gång man drar av ullbyxan och får se dessa fina mönster. Sömmarna i blöjan matchar inläggets sömmar, en rolig detalj. Och jag gillar att de sytts av en tjej här i Sverige. De ser väldigt "proffsiga" ut, fint sydda, väldigt välgjorda och genomtänkta. En bra och fin formsydd. Inte vår favorit, men helt klart en av de bättre.

Inköpsställen:
Facebook
Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar