måndag 10 april 2017

PUL-skal: Tisslan

Tisslans PUL-skal har en utsida av polyester, insidan är laminerad (PUL). Flikar i fram och i bak för att hålla inlägg på plats.
One size: ca 4-16kg. Storleken justeras med tryckknappar, både i midjan och på höjden.





Tisslan säljer även tunna bambuinlägg och bambu/fuskmocka prefolds. Jag har testat deras prefold (två lager med 70% bambu och 30% bomull + ett tunt lager fuskmocka/suede cloth överst) och tycker att uppsugningen är ganska bra, men fuskmockan luddar en hel del. Det är inget favoritinlägg pga allt ludd. Men annars vore det skönt att ha ett inlägg/prefold med torrskikt om man tex ska iväg. Men jag föredrar helt klart Alvehamns bambu dag prefold.
Prefolden krymper lite ojämnt då det både är naturmaterial och syntetiskt. Men det har inte stört mig så jättemycket, jag brukar dra till den lite efter tvätt när den fortfarande är våt.

Tisslan har gjort en egen REACH-screening på skal och inlägg i ett certifierat textillab i Sverige, och garanterar att deras produkter inte innehåller några gränsvärden av kemikalier som är olagliga i Sverige.
Rekommenderas att tvättas i 40-60°C. Skalet rekommenderas bara tvätt i 40°C då laminatet kan skadas av högre temperatur.


Prefold bambu/bomull och fuskmocka
33 x 35 cm





Positivt:
+Bra passform
+Bra pris

Negativt:
-Tvätt i högst 40°C (Fast jag har kört dem i 60°C iaf)

Mitt utlåtande:
Jag gillar passformen, typ samma passform som Retropi tycker jag. Sitter bra på mitt barn. Jag brukar ha en Alvehamn bambudag prefold i, eller deras egna bambu/bomull-fuskmocka.
Jag gillar inte att de bara ska tåla tvätt i 40°, jag vill kunna tvätta alla blöjor i 60°C, så det har jag gjort även med dessa och hittills har det gått bra.
Ett av de PUL-skal jag tycker riktigt bra om. Jag gillar egentligen dubbla benresårer mer, men dessa sitter så bra ändå och är mjuka och följsamma, och har aldrig läckt, så det får helt klart ett bra betyg av mig. Men nu har jag gått över mer och mer till ull, men några PUL-skal får stanna, och dessa är helt klart ett av de som ska stanna. Prefolden har jag bara en av och jag kommer inte att köpa fler, sparar den jag har, men den är mest i reserv, inget kan slå Alvehamn bambudag, och dessa drar till sig för mycket ludd! Men skalet är som sagt riktigt bra.

Inköpsställen:
www.tisslan.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar