söndag 2 oktober 2016

Formsydd: Moxxy hybrid

Moxxy är en amerikansk formsydd hybrid blöja. Hybrid betyder att den har ett spärrskikt av polyester och klarar lite mer än en vanlig formsydd. Jag använder skal även på dessa, men de håller lite längre än en vanlig formsydd utan skal.
Moxxy finns i tre storlekar:
One-size (ca 5,4-17,2kg)
Mini (3-12,7 kg)
Newborn (nyfödd till 7kg)

Utsidan är av "knit fabric" (borde ju betyda stickat tyg då, typ jersey, min är liksom glansig lite baddräktstyg nästan). Innanför är ett gömt lager Polyester fleece (för att kunna ha dem längre utan skal) och ett inre lager av bomullsvelour för en mjuk känsla mot huden.
Ett långt inlägg som viks dubbelt, knäpps fast med knappar bak i blöjan. Och ett kortare inlägg som knäpps fast på det långa. Det långa inlägget (som ligger mot huden) har 2 lager kraftig bambufleece och ett lager färgad bomullsvelour mot huden.
Det korta inlägget har ett lager kraftig bambufleece och ett lager wind pro på baksidan. (För att trycka tillbaka vätskan till de uppsugande delarna (inläggen).
De har knappar på framsidan och insidan, för att man ska kunna vika ner framsidan och knäppa ihop blöjan för mindre barn.




Wind pro på baksidan av lilla inlägget (fastknäppt i det stora)

8 lager av inlägg= bra uppsugning

Positivt:
+Håller länge!
+Suger riktigt bra
+Fina
+Mjuka

Negativt:
-Lite svåra att få tag på
-Fleece i blöjan (men det är ju den som gör den så torr på utsidan)

Mitt utlåtande:
Jag älskar denna! Så bra uppsugning, mjuk insida (blir lite sträv efter tvätt, men den gnuggas lätt mjuk igen). Och på dagen skulle vi kunna ha denna utan skal, men jag har den oftast på natten och då har jag ullbyxor över, som blir litelite fuktiga på insidan bara, knappt det ibland. Lite synd att det är fleece i dem, då de ska vara en stor miljöbov, men jag tänker att man kan inte välja bort allt som är dåligt för miljön, man får satsa på lite och jag tror dessa är bättre än massa engångs, så jag väljer att använda den. Den torkar relativt snabbt ändå, speciellt i proportion till hur mycket den suger. Wind pro- hade jag aldrig hört om innan, men det verkar funka bra. Synd bara att dessa inte säljs i Sverige. Jag blir inte riktigt klok på märket, hur det säljs, men det verkar vara "work-at-home moms" som tillverkar och säljer dessa. Jag skulle gärna ha fler, men det blir lite dyrt med frakt från USA, men jag letar i FB-gruppen =) (Nån där ute som läser denna blogg och har en till salu, hojta ;) )

Inköpsställen:
http://www.moxxyshop.net
https://www.facebook.com/moxxyshop/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar