onsdag 14 september 2016

Tillbehör: Torrskikt hemp babies och Disana Råsilke

Det finns en del torrskikt i syntet, coolmax, coolpass osv. Naturmaterial blir oftast väldigt blött, men ull och silke är de som används som torrskikt i enbart naturmaterial. De känns iaf torrare än tex bomull, men helt torrt blir det inte med silke i alla fall.
Dessa lösa torrskikt används som "liners", läggs ovanpå inlägget/insidan på blöjan, mot huden. Råsilke är antibakteriellt och skonsamt för känslig hud. Kräver handtvätt (men tex Hemp Babies kan tvättas i 60 grader står det, men sköljs i kallt vatten först och använd gärna speciellt fintvättmedel)





Disanas råsilkes-inlägg är stickat, känns som de blir lite luftigare än Hemp babies.
Här är både Hemp babies och Disana. Disanas är stort och kan vikas runt ett inlägg, hålls på så sätt bra på plats, hemp babies ligger inte lika stilla i blöjan. Jag föredrar Disanas form och det stickade. Men Hemp babies kan ju tvättas på 60 grader och det gillar jag. Och de torkar fort, men det gör även Disana. Båda är bra.

Positivt:
+Torkar fort efter tvätt
+Antibakteriellt

Negativt:
-Handtvätt
-Blir lite blött, inte sådär torrt som man kan önska av torrskikt, men vi har aldrig haft problem med det, bebis klagar inte.

Mitt utlåtande:
Jag var skeptisk till silkets antibakteriella egenskaper. Och hur märker man det tänkte jag, säkert en sån där "sälj-grej" som affärer säger bara för att sälja. Men så testade jag att ta dessa när liten var röd i rumpan och tro det eller ej, nästa morgon var allt rött borta. Jättefin i rumpan. Så fort hon blir lite röd, tex vid tandsprickning, förkylning, nått material hon ej tålt, eller vad det nu kan vara som ger lite röd rumpa, då funkar dessa klockrent! Helt otroligt. Så nu tar jag gärna ett råsilkesinlägg i formsydd blöja på natten och ullbyxan över, så sover hon gott och är fin i huden på morgonen.
Jag bara älskar silkesinläggen, men, handtvätten är inte kul.. Men jag sköljer dem i kallt vatten och kör på 60 tvätt då och då för att få dem helt rena. Förr tog jag en engångsblöja och zinksalva om liten blev röd, men nu kör jag dessa inlägg med formsydd och ull istället, funkar lika bra om inte bättre och känns mer skonsamt mot huden.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se
www.lillaeko.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar