fredag 5 augusti 2016

Formsydda: Ecopipo

Ecopipo gör en mjuk formsydd nattblöja med insida i bomullsvelour. Den har pocketfunktion och ett långt inlägg (80% bambu med en dold kärna av 20% mikrofiber) som viks på tre, medföljer.
Utsidan är i 80% polyester och 20% bomull. (står på tvättlappen, men på hemsidan https://www.ecopipo.co.uk står det att det är enbart bambu, bambu fleece på utsidan och bambu velour på insidan, står inget om polyester..)
Insidan känns relativt torr/inte så blöt, även efter kiss.
One size med fyra olika storleksinställningar på höjden och kardborre i midjan. Den har dubbla benresårer och jag tycker den känns lite nätt och smal i grenen, speciellt för att vara en nattblöja. Väldigt bra passform för oss.


Ecopipos nattblöja kommer med en extra bit kardborre att använda i tvätten för att undvika ludd.

Många storleksknappar på höjden


Jag knäpper på mitten nu till 10 mån bebis (vägde 7,5kg för ett tag sedan när vi vägde sist, kanske är typ 8kg nu)

Mjuk lite lurvig insida

Inlägg som viks på 3


Positivt:
+Bra uppsugning
+Smal i grenen
+Tillräckligt nätt, trots inlägg
+Känns mjuk och skön mot huden

Negativt:
-Torkar långsamt, speciellt insidan och hörnen av fickan

-Lite knöligt med inlägget som känns lite för brett för blöjan, men det kanske krymper lite med tiden och passar bättre sen
-Fickan känns lite trång när man ska stoppa i inlägget, tar lite tid att få till det 

Mitt utlåtande:
Första nattblöjan jag testade. Föll direkt för denna. Först kändes den som en fotboll, men jämfört med andra nattblöjor så är den inte så stor ändå och bebis sov bra i den (med lilla lammets PUL-skal över) och kunde rulla runt som vanligt i sömnen. Nu har jag inte testat så många nattblöjor än, men dessa är absolut en av favoriterna! Behöver beställa fler då den enda jag har tar sin tid att torka och jag kan ju inte tvätta den hela tiden heller, så jag varvar med annat och en del Libero engångs på natten. Men vågar testa på fler och fler tygblöjor på natten nu och inget har läckt hittills, men nån har varit för klumpig så hon sovit lite sämre, men denna tex sover hon bra med, hela natten utan byten, då är vi ändå upp en (minst) sväng och ammar, men den blir ändå inte helt full. Ecopipo natt är som sagt en favorit.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se

6 kommentarer:

  1. Tack för recension, jag har kikat lite på den här ☺.

    Nybörjaren

    SvaraRadera
  2. Hoppas det hjälpte, är det något du undrar är det bara att fråga. :)

    SvaraRadera
  3. Hur är den här jämfört med Sloomb obf till exempel?

    Det fram emot fler recensioner ☺.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag bara testat sloomb i strl L och skulle nog haft M, så jag tycker sloomb blir lite stor och bylsig, men i rätt storlek är de nog bra. Gillar att ecopipo har de mjuka lurvet mot huden som sloomb saknar. Men annars tycker jag nog de är rätt likvärdiga. Men jag är inte expert och känner att jag kanske testat sloomb lite för lite för en bra jämförelse :)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte testat Sloomb så mycket heller, men jag tyckte att Muksuts formsydda var bättre passform på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Muksuts formsydda har jag ej testat (ännu..) Jag är lite skeptisk till kanterna, att de "står ut" för mycket vid benresåren, får se om jag kan hålla mig ifrån att testa dem eller ej =)

      Radera