lördag 25 juni 2016

Formsydda; Lilla Lammet

Vi testade Lilla lammets formsydda i bambu. De är inte helt gjorda av naturmaterial utan har en kärna av polyester, och uppfyller kraven för Öko-tex 100.
Även dessa har jag köpt begagnat i FB-gruppen. Jag är lite osäker på om de krympt innan jag köpte dem, storlek 2 var så liten tyckte jag och sålde den nyligen då den kändes på gränsen till trång, och då vägde bebis bara 7,5kg fast dessa ska räcka till 17kg enligt hemsidan. Det skulle aldrig den jag haft gjort!
De har kardborre (som verkar bli trött efter ett tag, mina var lite slöa, men med skal på spelar det ingen roll tycker jag)
De har ett inlägg i bambu som i storlek 1 är löst, men i 2 och 3 är det fastsytt. Torkar ju snabbare när de är lösa, men då de bara är fastsytt som en tunga, så torkar de väl typ lika snabbt som löst. De medföljer även ett torrskikt i fleece, detta är löst. Så man kan välja om man vill använda det eller ej. Det gillar jag. Dessa torrskikt är väldigt mjuka och lurviga, jag är mycket för de mjuka, och dessa är verkligen mjuka. Ändå har jag använt dem mest utan torrskikt. Dels blir det ännu en grej att få in i blöjan och dels så störs inte min bebis av att bli blöt, och vi byter ändå blöja när hon kissat. Men på natten kan ju torrskikt vara väldigt bra, så jag gillar att de finns som alternativ.






Blöjan går att knäppa omlott. Till vänster ser man det lösa torrskiktet.


Det fastsydda inlägget/Tungan
Till vänster en begagnad väl använd, till höger en helt ny

Här är två olika storlekar bredvid varandra.
Storlek 3 till vänster och nr 2 till höger



Jag har använt dessa med Lilla Lammets PUL-skal (skriver mer om dem en annan dag) de är ett av mina favoritskal och funkar ju bra med LL's formsydda. Men man kan ha andra skal med. 



Positivt:


+Löst torrskikt
+Bra uppsugningsförmåga
+Mjuka som nya

Negativt:

-Lite stel
-Små i storleken/krymper lätt
-Lite bylsig
-Kardborren blir snabbt sämre

Mitt utlåtande:
Jag vet inte varför, men dessa känns bara sådär. De kändes lite klumpiga/stora/tjocka/bylsiga, men ändå för små. Passformen var helt enkelt inte perfekt för oss.De blir även ganska sträva efter tvätt. Nya är supermjuka men de begagnade jag köpt var mest hårda och sträva. Kanske blir det bättre av lite tumling då och då? (vi har ej tumlare så jag vet inte). Jag valde ändå att köpa en helt ny för att ge dem ett nytt försök och nu i början känns den ju så mjuk och skön, men vi får se hur länge den håller sig sån. Kardborre började redan kännas tvättpåverkad efter bara 3 tvättar och efter nån till tvätt krullar den sig lite på tabbarna och jag förstår att alla begagnade ofta är dåliga i kardborren då dessa försämrades så snabbt. Så ett stort minus är att kardborren verkar försämras snabbare än många andra. Och att den är fyrkantig stor och rivig.
Tyvärr var LL formsydda inte riktigt i min smak, trots att jag numera älskar formsydda, men tyvärr inte dessa.

Inköpsställen:
http://lillalammet.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar