torsdag 30 juni 2016

Formsydda; Imse vimse

Jag har några olika formsydda blöjor från Imse vimse. Den i flanell var en av de första tygblöjor jag köpte begagnat. De är ju one size men jag kunde inte förstå hur de skulle funka på en bebis, stelt och bylsigt. La undan dem länge. men sen kom jag på hur man kunde vika ner dem, men jag tycker ändå att de är lite väl stela och bylsiga för nyfödda. (Det tyckte jag allt var i början, önskar jag hittat newborn blöjor på den tiden)

Fördelen med formsydda är ju att hela blöjan suger upp kiss och de är rätt enkla. Men å andra sidan blir ju hela blöjan blöt och bebis kan kännas rätt blöt över hela underlivet upp på magen, speciellt om blöjan är lite väl stor och man får ha dem över "halva" kroppen =) Dessa är inga favoriter hos oss, men de är bra "reservblöjor" och de suger bra, fast jag lägger ibland in ännu ett inlägg då jag kör dessa på morgon/förmiddag när min bebis verkar kissa som mest. Passformen är lite sådär för oss, kanske sitter de bättre när hon blir lite större?!

Flanell utan resår


Dessa har ju ingen "stängning", varken knappar eller kardborrar och jag är inte så haj på snappi, så jag har bara lagt dem löst i PUL-skal. Helt ok blöja, men som sagt ingen favorit.

Ett fastsytt inlägg/tunga. Bra med lite lösa delar, så torkar det snabbare.

Positivt:
+Går att vika ner och rulla in kanter vid benen
+Torkar relativt fort

Negativt:
- Ingen stängning (ta snappi/blöjnål eller lägg löst)
-Lite stort på små bebisar
-Lite stelt och blir väldigt blött

Mitt utlåtande:
Jag föredrar andra, men dessa funkar ju absolut, men de är rätt "trista" =) Men gör sitt jobb.

Flanell med resår

Dessa håller ju in bajset bättre än den övre, då de har resår i benen, men de andra går att rulla in mer vid benen och göra smalare i grenen, det går ej med dessa då det är resår där. Så jag har nog föredragit den första ändå. Och bred resår vid benen och kanter utanför liksom, tycker jag blir lite knöligt under PUL-skal.


Fastsytt inlägg/tunga precis som den första.

Vik ner kanten i bak, för att göra blöjan mindre.

Positivt:
+Går att vika ner
+Resåren håller inne bajs rätt bra
+suger rätt bra

Negativt:
-Resåren gör att de ej kan göras mindre i grenen
- Ingen stängning (ta snappi/blöjnål eller lägg löst)

Mitt utlåtande:
Precis som förra; jag föredrar andra, men dessa funkar ju absolut, men de är rätt "trista" =) Men gör sitt jobb.


Frotté

Dessa suger lite bättre än de föregående tycker jag nog. Men de är stora och lite klumpiga. Sömmarna/vikresåren runtom håller ihop den bra så det ej läcker vid benen och så, men gör den lite klumpigare.




Positivt:
+Går att vika ner
+Suger bra

Negativt:
- Ingen stängning (ta snappi/blöjnål eller lägg löst)
-Blir som all frotté lite stel efter tvätt (jag gnuggar den alltid mot varandra, så blir det mjukare)

Mitt utlåtande:
Helt ok, men som de föregående, jag föredrar andra. Denna känns nog lite större än de andra två, kanske sitter bättre senare.

Frotté nyare modell


Äntligen lite knappar =) Denna sitter på bättre i och med knapparna, håller sig på plats bra. De är OS, går att vika ner, vilket jag inte riktigt kommit underfund med, känns som det måste finnas ett smartare knep att vika, men jag bara viker ner kanten och knapparna blir lite bak och fram och jag får vrida lite, det funkar, men känns lite knöligt.


Kommer med ett löst frotté-inlägg och finns i flera olika färger på sömmarna. (jag är ju lite tokig i färg och mönster och detta piggar faktiskt upp blöjan riktigt bra).


Positivt:
+Går att vika mindre
+resår i benen
+knappar
+suger bra
+Nätt/tunn, passar bra under PUL-skal

Negativt:
-Klumpigt när man viker på mindre barn
-Lite stelt (som all frotté)
-Lite lite knappar, skulle varit någon till så den sitter uppe bättre, men med PUL-skal på hålls den ju fast bra ändå

Mitt utlåtande:
Helt klart min favorit av dessa fyra. P.g.a. knapparna. I början tyckte jag att det funkar väl att lägga löst, men ju mer bebis ålar runt, desto mer gillar jag stängning med knappar. Och nu har liten börjat dra upp kardborrar, då är knappar perfekt. Den suger bra. Går att gnugga mjuk, om än lite småstel efter tvätt. Och det lösa inlägget torkar snabbare när det är löst (men riskerar att komma bort, speciellt när man köper begagnat kan de ibland säljas utan inlägget)
En helt ok blöja, men lite svår att vika ner och anpassa. Men en bra formsydd.

Inköpsställe:
https://www.imsevimse.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar