lördag 25 juni 2016

AIO: Pop-in close parent

Vissa säger att pop-in är AI2 medan andra säger att den är AIO. Jag har funderat på detta och anser att det är en AIO, även om man knäpper på inläggen, men det finns en sugande del i blöjans mitt, vilket gör att den måste tvättas efter användning. Det är ju möjligt att den kan användas ännu en gång med nya inlägg och ändå kännas fräsch, men risken är att den sugit upp kiss även i själva skal-delen och då är det ju fräschare att tvätta alltihop och slippa kisslukt.

Dessa var lite av en favorit i början, då allt-i-2 känns så smart. Men då den känns rätt stel, blir den ofta liggande till förmån för andra. Och nu har jag insett att de mer är AIO än AI2..
Finns både med naturmaterial (bambu) och syntet (Minkee - polyester). Jag har testat båda och föredrar väl bambun, men båda suger bra och håller tätt. Minkee torkar mycket fortare och bambun suger väl lite mer. Bambu känns ju blött mot huden medan minkee har coolmax-tyg överst som ska kännas torrare.
Dessa är köpta begagnade och jag har hittills inte sett någon återförsäljare av pop-in i Sverige tyvärr. Men det går att beställa från uk och dyker upp ibland i köp/sälj-gruppen på FB.
Jag tror att de ändrat lite på dessa blöjor sen mina kom ut, och kommit ut med en ny version; new gen v2 som jag ej testat (men gärna vill testa då det ser ut som ett av mina problem med denna blöja, den hårda kardborren i ryggen, är borta, ser spännande ut och jag hoppas komma över en sån nån dag.)

Flera storleksknappar på framsidan gör att blöjan kan knäppas ner och passa även mindre barn. (Detta är bambu-varianten)

Detta är ett av mina favoritmönster, det finns även en med Ryska dockor som jag gärna vill ha, och de nya kokeshi doll och camper van är så snygga! =) 

Inläggen knäpps fast, både fram och bak, vilket gör dem väldigt läckagesäkra tycker jag. Det är inte ofta det kommer bajs i skalet, då de oftast fångas upp av inläggen.

Kommer med två inlägg, ett större och en liten booster som knäpps fast i det större inlägget. 

 Här är minkee (till vänster) bredvid bambun (till höger).

 Coolmax på ovansidan mot huden och mikrofiber neråt (Mikrofiber ska ju aldrig vara mot barnets hud då de torkar ut och kan ge sår)



Positivt:
+Att man kan knäppa fast inläggen och välja 1 eller 2
+suger bra
+dubbla benresårer
+Fina mönster


 Negativt:
-Lite klumpig o stel
-Stel resår vid benen
-stel kardborre

Mitt utlåtande:
Som sagt, jag gillar dessa, de har fina mönster, suger väldigt bra och är läckagesäkra. Men! De är stela, de kändes väldigt hårda och stela på min lilla bebis när hon bara var ett par månader, och jag tycker fortfarande de känns lite för hårda när hon är 8 mån. Kardborren i bak (som man knäpper fast i vid tvätt) känns stel och hård mot ryggen, denna skulle jag gärna vara utan, vore det inte för den skulle jag gilla dessa mycket bättre. Nu väljer jag oftast andra blöjor. Benresåren är väl lite stel och hård, men sluter ju tätt, men känns lite för stel mot bebis mjuka små lår, speciellt när man knäpper ner blöjan på höjden, så blir det mycket stelt tyg vid benen.
En helt ok blöja, men jag har börjat hitta andra som känns ännu bättre, men vill ändå inte helt ge upp dessa. Jag skulle gärna se en svensk återförsäljare av dessa, jag skulle iaf köpa ett par stycken av den nya sorten, om inte annat för att testa =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar