tisdag 20 mars 2018

Ai2: Buttons diapers one size

En allt-i-två. Skal och inlägg säljs separat. Men skalen går självklart att använda även med andra inlägg eller över vikblöja/formsydd. Originalinläggen har knappar som knäpps fast både i fram och bak på skalet.
Skalet finns i tre storlekar; new born, one size och one size super. One size har knappar för inlägg men inga flikar. One size super har även flikar fram och bak som kan hålla andra inlägg på plats med.
Skalen består av två lager PUL, dubbla benresårer, resår i mage och ryggen och knäpps med knappar både på höjden och bredden.

New born ca: 3-5,5kg

One size ca 4-15,8kg
One size super ca: 5,5-18kg



Buttons diapers daginlägg och one size skal

 

 
 
Daginlägg av bambu & ekologisk bomull
Säljs i 3-pack. Inläggen är gjorda av fem lager; 70% bambu pch 30% ekologisk bomull.
Storleken Small passar bra till skalet i new born storlek.
Storlek Large passar bra till one size.
Storlek XLarge passar bra till One Size Super
OBS! Inläggen behöver tvättas in för att få full absorberingsförmåga och de krymper mycket i första tvätten (10 – 15 %).
Mått innan tvätt:
Small: 13 x  30 cm
Large: 14 x 34 cm
X-Largel: 15,5  x 40 cm

Nattinlägg av Hampa & ekologisk bomull 
Säljs i 2-pack. Inläggen är gjorda av fem lager 55% hampa och 45% bomullstyg.
Kan knäppas ihop med daginläggen.
OBS! Inläggen behöver tvättas in för att få full absorberingsförmåga och de krymper mycket i första tvätten (10 – 15 %).
Hampa bör tvättas separat de första gångerna, för att de naturliga oljorna ska tvättas ur.
Mått innan tvätt:
Small: 12,5 x  33 cm
Large: 14,5 x 34 cm
X-Largel: 16  x 42 cm






Positivt:
+Bra passform på skalet
+Dubbel pul
+Dubbla benresårer
+Fina mönster

Negativt:
-Stela inlägg

Mitt utlåtande:
Jag har bara testat One size-skalet och deras daginlägg.
Perfekt med två lager pul, får man en rispa så är det inte hela världen, finns ju ett skyddande lager till. Skalet gillade jag, hann inte användas så mycket innan hon blev blöjfri, men de gånger vi hann var riktigt bra. De får en bra passform med all resår, men satt inte för hårt, utan lagom. Jag hade föredragit både knappar och flikar även på One size-skalet, men där fanns bara knappar. Jag testade med originalinlägg, de i bambu. Trodde de skulle vara mjukare men de blev rätt stela efter tvätt, och krympte rejält. De knölade sig lite för mycket tyckte jag, och var för stela och hårda, jag föredrog andra inlägg, men de var väldigt bra uppsugning i dem tyckte jag, även efter bara nån tvätt, och då ökar ju uppsugningen efter fler tvättar, så dessa tyckte jag var väldigt bra uppsugningsmässigt, men annars gillade jag inte inläggen. De var alldeles för hårda, stela, breda och obekväma. Men jag hade Best bottominlägg i, samma knappar o de var bättre.
Påminner helt klart om Best bottom, och dem gillar jag ju med =)
Skulle jag ha fler blöjbarn skulle jag absolut satsa på minst ett Buttons skal, men jag skulle välja andra inlägg (tex best bottom, men även sånna utan knapp och lägga löst under flikarna).

Inköpsställen:
www.lillemoln.se
http://www.buttonsdiapers.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar