måndag 25 december 2017

Pocket: Alvehamn

Alvehamns pocketblöja har Pul på utsidan (i många fina klara färger, men även en mönstrad i svart/vitt, katten i rabatten)
Insidan är gjord av mjuk bambuvelour (67 % bambuviskos 28 % ekologisk bomull 5 % polyester). Öko-Tex Standard 100.
I fickan stoppas valfritt inlägg (ingår ej när man köper, men man kan köpa till en prefold av samma märke att ha i, eller andra inlägg).
Det är one size, ska passa hela blöjperioden. Knappar på höjden reglerar storleken och den stängs med knappar i sidan.


Alvehamn pocket Mynta

Jag har två alvehamn pockets, en äldre och en nyare antar jag. Den ena har sömmar vid resåren, den andra inte. Jag tänkte att det är bättre med sömmar, så inte insidan smiter ut lika lätt och håller sig innanför pulen och inte läcker, men å andra sidan läcker ibland sömmar i benen, då är det ju små små hål i pulen, så det är nog bättre utan sömmar ändå.
Nu finns en ännu nyare variant med loggan i sidan istället för mitt fram.


Jättemjuk bambuvelour



Positivt:
+Sidoknäppt
+Lätt att få tag på, finns i många webbshoppar
+Supermjuk insida

Negativt:
-Stor (Blir ju positiv för större barn)
-För stor runt låren för oss
-Resåren i magen gör att blöjan åker ner lite i magen och knölar sig och hasar av
-Märke fastsydd i mitten fram (där allt kiss kommer borde man ju knappast göra små hål i pulen och sätta in en onödig söm!)(Detta är tack och lov fixat i senaste modellen)

Mitt utlåtande:
Jag gillar inte resår mitt fram på magen, det bara knölar sig och hasar ner.
Det är one size, men de känns rätt stora, men OS kan ju göra det ett tag i början. De kanske skulle passat bra nu när lillan är 2år, men jag hann tröttna och sälja dessa långt innan.
Det jag gillade var den mjuka insidan, jag älskar bambuvelour. Ett väldigt bra material mot huden. Det största minuset var att de sytt på logga mitt på i fram, vilket gjorde att vissa kunde börja läcka efter ett tag. Men det är fixat i senaste versionen så jag kanske skulle gilla dessa bättre nu, när barnet dessutom är större och säkert passar bättre i dessa. Smidigt med sidoknäppta med mycket resår runt om, om man vill använda dem förknäppta och dra upp o ner.


Inköpsställen:
www.alvehamn.se
www.lillaeko.se
www.babyrino.se
www.pyrus.se
www.tvåbarn.se
www.knyta-an.se
www.esterochharry.se



Äldre Alvehamn pocket
Jag har även haft en äldre Alvehamn pocket. Minky på utsidan och något naturmaterial?! på insidan. Tror det stod 100% Bambu, men tvättlappen var helt blekt så svårt att veta. Tror inte dessa säljs mer.
De uppsugande materialet mot huden kändes tjockt och hade bra uppsugning i sig själv, men med pocketfunktionen kunde man ju stoppa den med valfritt inlägg. Bra att det var dubble benresårer och att det uppsugande materialet inte gick ut ända ut i benen, känns som större risk för läckage om det är bambu även ute på låren.
Helt ok blöja, bra passform och uppsugning. Men som sagt, jag tror tyvärr inte de går att få tag på nya längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar