torsdag 8 juni 2017

Ull: Sloomb Interlock Wool Cover

En mjuk och nätt blöjbyxa från Sustainablebabyish/Sloomb. Mjuka muddar runt både lår och midja. Byxan är tunn och passar bäst dagtid, men kan användas nattetid beroende på vad man har under och hur mycket barnet kissar på natten. Sloombs wool cover passar bättre för natten än vad dessa gör. Ull andas men släpper inte igenom väta pga ullfettet som gör dem vätskeavstötande. Byxan måste återfettas då och då. (Kuras med lanolin) Vill man göra egen kur kan man kolla in babyrinos ullvårdsguide.
Byxan kan kännas fuktig på insidan efter användning, men kan då hängas på tork och sen användas igen och igen. Ull behöver inte tvättas så ofta.
Sloomb Interlock wool cover finns i fyra storlekar och i färgerna off white med färgade sömmar (Kontrastsömmar i sidorna; Camper (turkos), Mint (grön) Jackie (rosa) ) och färgade byxor.
95% merinoull, 5% lycra Tillverkade i USA.

Xsmall: Midja:30-42,5cm Lår: 15-25cm
Small: Midja: 35-50cm Lår: 22,5-32,5cm
Medium: Midja: 40-60cm Lår: 27,5-37,5cm
Large: Midja: 42,5-62,5cm Lår: 32,5-42,5cm

Storlek Medium och Large

Positivt:
+Tunn/Nätt
+Bra tjocklek

Negativt:
-Lite stora benöppningar och korta ben
-Lite kort i ryggen, låg
-Lite dyra

Mitt utlåtande:
Lagom tunn. Wool cover är min favorit, så bra, jag bara älskar dem, men de är ju tjocka, gör sig bäst utan nån byxa över (men vi har varmt hemma o barnet gillar att gå i bara blöjbyxor). Och underwoolies tycker jag är lite väl tunna och har för stora benöppningar o för hård resår i magen. Men interlocken är ett mellanting. Benöppningarna var lite väl stora för mitt barn med smala lår, men bättre än underwoolies tycker jag. Men de är så låga i ryggen. Vissa formsydda sticker upp över kanten, det är ju synd. Babyidea tex är ju väldigt höga i ryggen, så de tycker jag är lite väl höga dagtid, men dessa är istället lite väl låga, 5cm till hade varit bättre. Men de är en bra kortbyxa, tror de kommer vara väldigt bra på sommaren. Tyvärr är det lite väl dyra för min smak, som allt som ska importeras från USA, men jag har lyckats hitta två begagnade i fint skick till ok pris, och de har ganska bra andrahandsvärde.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar