torsdag 8 juni 2017

AIO: Bumgenius Elemental

Bumgenius Elemental finns i (vad jag vet) tre versioner. De äldsta hade bomull som täckte PULen och fastsydda inlägg av bomull. Den andra versionen hade "blottad" PUL (den jag hade, som är på bild nedan) och "inlägg" fastsydda i fram- och bakkant (2 lager eko bomull). Och den nyaste är "fodrad" så PULen inte syns, och med fastsydda "inlägg" (6 lager eko bomull).

Det är en allt-i-ett-blöja med ekologisk bomull på insidan och PUL på utsidan. Bomullen är fastsydd i fram- och bakkant på blöjan och kan separeras lite efter tvätt för snabbare torktid. Man kan även lägga in extra inlägg under bomullen för mer uppsugning.
Det är en one size blöja som ska passa hela blöjperioden (ca 3,5-16kg) och regleras på höjden med knappar. Och stängs i midjan med knappar. Tabbarna är stretchiga för en bättre passform. Blöjan är certifierad ökotex 100. Som alla blöjor i naturmaterial behöver de tvättas några gånger för att uppnå full uppsugningsförmåga.


Färgen Mirror



När man knäppt ner blöjan på höjden är bomullen lite stor, men då kan man vika den, antingen i framkant eller bak, beroende på var man vill ha mest uppsugning, jag har vikt i fram som på bilden. 



Positivt:
+Bomullen går att separera när man hänger den efter tvätt, snabbare torktid, men ändå rätt långsam torktid
+Stretchiga tabbar

Negativt:
-Kan vara lite knöligt att få till på minsta knäppning, men man får vika bomullen i fram

Mitt utlåtande:
Jag föredrar Flipskalen, då kan man ha vilket inlägg man vill. Men det kan vara smart med AIO ibland, speciellt med barn som inte vill ligga still, denna kan man knäppa på i knät, inget inlägg som ramlar ur när man håller på. Men jag föredrar bambu framför bomull, men det verkar faktiskt som mitt barns hud klarar eko bomull bättre än "vanlig" bomull, men jag kanske bara inbillar mig =) Bomull blir väldigt blött mot huden, och det klarar mitt barn ett tag, men flera bomullsblöjor på rad kan ge lite röd hud. Jag tycker det är en helt ok AIO. Jag är nog inte så mycket för AIO, gillar Ai2 mer. Men de är smidiga och det är även denna, men lite knöligt att få in inlägget på minsta knäppning tyckte jag, men inte så farligt. Ganska breda i grenen (lika som alla bg; pocket och Flip-skal med). AIO tenderar ju att ha lång torktid, så även denna, men efter att jag kom på att man kan vränga blöjan, ett av bomullslagren till baksidan och ett fram, så torkar de fortare. Man kan även bara sprida ut dem lite, men det tar ju längre tid där bomull ligger mot bomull. Denna modell jag har med synlig PUL tycker jag har fördelen att du kan se att PULen är hel, och de blir inga läckor i kanterna, då det inte finns nått uppsugande som kan smita ut. Men å andra sidan tror jag att de nyaste har lite bättre uppsugning och kanske är lite bekvämare då man slipper PUL mot huden, men vi har inte testat dem (än =) ).

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se
www.lillaeko.se
www.babyrino.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar