torsdag 9 februari 2017

PUL-skal; Alvehamn

Alvehamns PUL-skal finns i både "vanlig" PUL och Minky (Lurvig utsida). De har en speciell design som håller inlägg/prefold på plats i mitten av blöjan. De kan användas tillsammans med inlägg,  prefold, vikblöja eller formsydd.
Oftast behöver man bara byta inlägget, skalet kan luftas eller torkas av. Tvättas med jämna mellanrum eller vid bajs i skalet.
Alvehamns PUL-skal finns i två storlekar.
Newborn: Från nyfödd till ca 6/7 kg
One size: ca 5-18kg


Minky OS på minsta knäppning




Positivt:
+Mjuk resår
+Mjuka
+Dubbla benresårer
+Sidoknäppt, lättare på språng
+Smart design, håller inlägg på plats

Negativt:
-Minky drar till sig damm
-Amningsbajs kommer ofta på skalets inre kant, så de måste tvättas oftare

-Märkning i fram= onödiga sömmar/hål i PUL:en

Mitt utlåtande:
Jag tyckte dessa såg så lovande ut första gången jag såg dem, men blev lite besviken att inre resåren ofta blir blöt, kanske är speciellt med minkyskalen, att de blir blötare än de andra?! Men de är smidiga som skal, om man har andra att växla med, så de kan torka emellan användningarna. Men jag tycker att det är dumt att de satt märket i fram, där mest kiss kommer, där är det hål i pulen med sömmar. Men våra har aldrig läckt, men jag har hört andra som haft problem med det. Men jag tror de ändrat detta på nyaste skalen, och flyttat märket. Jag har hört att de röda skalen kan färga första tvätten så det kan vara bra att tänka på att tvätta dem separat först.
Jag tycker de är bra skal, inga favoriter, helt ok skal, eller mer än ok, då de sitter bra och håller tätt. Inlägg/prefold ligger väldigt bra i dessa, smart design, men känns som de kanske kunde utvecklas lite till på nått vis, för att undvika att kanterna blir så blöta, men jag vet inte hur det skulle gå till, men jag har funderat på att göra liknande design när jag syr själv, med lite ändringar, men det har jag inte kommit mig för än =)

Inköpsställen:
www.alvehamn.se
www.knyt-an.se
www.babyrino.se
www.lillaeko.se
www.pyrus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar