fredag 2 december 2016

Pocket: Little Bloom

En av de första tygblöjorna jag testade. Insida i "suede cloth" (fuskmocka) som ska kännas torr mot huden även när barnet kissat i blöjan. Inlägg i mikrofiber. Jag köpte dessa på Ebay och ett mikrofiberinlägg ingick och man kunde köpa till fler inlägg om man ville.
One size, rätt stort på nyfödd, speciellt om bebis väger 2,9kg som vår gjorde. De bara läckte i benen. Jag gav upp dessa tills lilla var typ 3mån, då passade de bättre på minsta knäppning. Knäpps ner på höjden för mindre barn och dessa har knappar i midjan, tror de finns att köpa även med kardborre.





Medföljande mikrofiber-inlägg i 3 lager (som egentligen var vitt, men färgats rosa i tvätten...)




Positivt:
+Finns i roliga mönster
+Billiga
+Enkla för nybörjare
+Torkar snabbt
+Går att stoppa med valfritt inlägg
+Knappar både i midjan och för låren

Negativt:
-Vet ej hur arbetsförhållandena är, varför är den så billig?!
-Passar ej nyfödda
-Blir snabbt luddiga

Mitt utlåtande:
Dessa var som sagt en av de första tygblöjor jag testade. Jag tyckte de verkade enkla och bra mycket billigare än de flesta blöjor på svenska marknaden. Jag ville ha nått billigt att testa med, innan jag bestämde mig för om tyg var nått att satsa på eller ej. Nu ångrar jag lite att jag gick på det billigaste, jag tror vi kunde fått en bättre start med en lite dyrare blöja. Men dessa är helt ok. Kanske var det bara det att One size är för stort på nyfödd, jag borde satsat på en nyfödd-blöja istället.
Men sen hon växt i dem passade de bättre. Men trots att de finns knappar att reglera "lår-inställningen" så får jag inte riktigt till dem i låren, men jag tror mitt barn har rätt smala lår. Den sitter helt ok och läcker inte nu, men det finns andra blöjor med bättre passform och dessa glipar lite högt upp på låren. "Risken" med att sälja av sånt som inte riktigt passar är ju att barnet växer och passformen ändras, så jag sparade en av dessa ett bra tag, men då vi har en hel del blöjor vid detta laget, valde jag ändå att sälja vidare en del med sämre passform. Men dessa känns helt ok, man kan behöva boosta med fler inlägg, förslagsvis hampa eller bambu. (De håller vätska bättre än mikrofiber, men suger upp lite långsammare, därför det är bra att kombinera dessa).
De blir fort (första tvätten) luddiga som viss fuskmocka blir. Och jag funderar på om resåren har lite sämre kvalitet än tex Bumgenius pockets. Men hade jag gillat pockets så hade jag nog sparat nån av dessa, de är ju fina och enkla, men det tar sin tid att packa flera stycken med inlägg och det blir mer tvätt än skal med inlägg.

Inköpsställen:
www.ebay.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar