söndag 4 december 2016

Pocket: Bumgenius

BumGenius görs av amerikanska Cottonbabies som tillverkar bla. Pocket, AIO och skal-blöjor. Det finns både enfärgade och mönstrade pockets. Vissa mönster är Limited edition och finns i begränsad upplaga. Produktionen sker huvudsakligen i USA, men vissa inlägg tillverkas i Kina.

Just nu säljs pocket 5.0 (Skiljer sig bara lite från 4.0 som nyligen såldes i butik)
Bg pockets är one size,  passar barn mellan 3,5-16kg. (Bg säljer även en speciell new born blöja) Man justerar höjden på blöjan med knappar på framsidan. Blöjan knäpps i midjan med knappar (förr kunde man även välja kardborre) Utsidan är PUL och insidan är i fuskmocka (stay-dry= torrskikt). Det följer med två högabsorberande inlägg i mikrofiber, ett kort som passar i blöjan på minsta storlek och kan användas som boost till större barn. Och ett långt som kan knäppas ner och vikas på mindre barn. Man kan även boosta med ytterligare inlägg, tex till natten. Många använder Bg pockets till nattblöja, med ett extra hampa inlägg underst. Bra uppsugning och känns torr mot barnets hud även när de kissat.
Både inlägg och själva blöjan torkar rätt fort. Blöjan är Oeko-Tex 100.

Tabbarna/där knapparna sitter, är stretchtyg, vilket gör det enklare att få till en bra passform på blöjan. Yttertyg: 100% polyuretanlaminerad polyester (PUL)
Innertyg: 100% polyester (fuskmocka)
Tabbar: 75% polyester 15% nylon 11% spandex
Inlägg: 80% polyester 20% nylon

Lite äldre pocket med kardborre


Pocket V4.0 Alicia

Knappar och kardborre

Inläggen som följer med, det stora är nervikt och knäppt på minsta storleken

Stora inlägget uppknäppt i sin fulla längd.

Flipskal under en pocket

Flipskal och pocket bredvid varandra



Positivt:
+Fina mönster
+Torkar fort
+Rymlig lättpackad ficka
+Lätta att spola av

Negativt:
-Känns lite stor med båda inläggen i till liten bebis
-På kardborre-varianten finns kardborre (för säkring av den vassa delen inför tvätt) mot ryggen i bak, känns lite obekvämt tänker jag

Mitt utlåtande:
I början tyckte jag att dessa var onödigt dyra, och inte så bra som jag trott. De kändes lite bylsiga på en liten bebis, men efter som har hon växt i dem bättre. Jag knäpper fortfarande ner dem på minsta storlek på 14mån, 9kg bebis men kanske dags att knäppa upp snart. Men de sitter väldigt bra nu. Så jag föredrar dessa när bebis växt till sig lite, men jag vet att många är nöjd med dem även tidigare. Dessa har jag haft när vi varit iväg och jag vet att blöjan kommer sitta på lite längre än vanligt, skönt att barnet inte känner sig så blöt om man inte hinner/har tillfälle att byta blöja efter första kissen. Kardborre tycker jag är bra för små barn, lättare att få bra inställning tycker jag. Men nu föredrar jag knappar, de sitter väldigt bra och bebis kan inte öppna dem själv som hon kan med kardborre =) och de stretchiga tabbarna hjälper till att få bra passform, man kan ju hamna mellan knappinställningarna annars, men då är det bra med extra stretch.
Jag tycker bg håller en bra kvalitet, fuskmockan luddar inte lika mycket som billigare kina-pockets och resåren verkar hålla rätt bra, jag har en gammal som jag bytt resår på och det var hyffsat lätt, jag bytte även kardborren och det var jobbigare, men gick =).
Jag tröttnade lite på pockets, jag tar alltid ut inläggen inför tvätt sen måste man stoppa tillbaka dem och man måste ju tvätta alla delar jämt. Vissa pockets har en smal, trång, jobbig ficka, men bg har en lättpackad ficka tycker jag. De torkar fort och är lätta att spola av, bra pocket helt enkelt. Enkla för nybörjare och de håller för mycket kiss utan att boosta, men går att boosta om man vill. (Jag gillar när blöjor håller bra med originalinlägg, så man inte måste vara så insatt och köpa till massa tillbehör för att få dem att funka). Dessa är nog mina favoriter när det kommer till pockets.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se
www.knyta-an.se
www.babyrino.se
www.lillaeko.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar