onsdag 28 december 2016

Formsydda: Myllymuksut

Finsktillverkade Muksut gör både pockets, AIO, prefolds och formsydda blöjor. De formsydda knäpps med kardborre i midjan och är storleksanpassade. Utsidan är gjord i randig bambustretchfrotté (43% bambuviskos, 40% bomull, 17% polyester). Oblekt bomullscollege används som stödtyg och ett dubbelt lager bambuhampafleece fungerar som sugande lager (100% bomull, 48% bambu, 24% bomull, 18% polyester, 10% hampa). Närmast huden är det mjuk bambustretchfrotté (82% bambu, 18% polyester). Blöjan har en ficka/öppning i bak så man lätt kan boosta med valfritt inlägg vid behov. Uppsugningen blir bättre efter ett par tvättar.
Hela blöjan blir blöt och det finns inget spärrskikt, därför behövs ett skal/blöjbyxa av ull eller PUL över dessa.

Finns i tre storlekar:
NB: 2-5kg
S-M: 5-10 kg
L-XL: 10-15 kg



(Utsidan är randig, men det var svårt att fånga på bild)



Ficka/öppning i bak





Positivt:
+Enkla att boosta, rymlig ficka
+Fina
+Ok uppsugning efter ett par tvättar

Negativt:
-Små i storleken
-Står inte material på tvättlappen (men står när man köper iaf..)
-Overlock-kanter
-Torkar långsamt

Mitt utlåtande:
Boostar gärna med något som suger lite snabbare då jag upplever att de uppsugande delarna i denna suger lite långsamt. Den behöver även tvättas in innan den når en bra uppsugningsförmåga. Jag hann bli besviken innan jag insåg att jag inte tvättat den så många gånger och nu blir den bara bättre och bättre. Men det krävs minst ett extra inlägg på natten.
De känns små i storleken. Vi har L 10-15 kg på 1 åringen på snart 9kg och den sitter perfekt, den borde ju vara lite stor, men det är den inte.. iaf inte med extra inlägg i. Först ogillade jag overlockade-kanter, de sticker oftast ut i Pul-skal, men när jag började med ullbyxor var det inte längre något problem. Men då insåg jag att de kan skava på låren, så nu gillar jag inte OL-kanter igen.. Men dessa är relativt mjuka och tunna. Helt ok formsydd, men det finns andra jag gillar bättre (t.ex. tycker jag att petit lulu är lite mjukare och torkar lite fortare, och bättre storlek, men liknande då de båda har OL-kanter och bambu/polyester, men dessa är mycket enklare att boosta).

Inköpsställen:
www.pyrus.se
www.littlebloom.se
www.myllymuksut.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar