lördag 19 november 2016

PUL-skal; Flip


BumGenius tillverkar även skalblöjor, under namnet Flip. Bumgenius är ett Amerikanskt märke med tillverkning i USA och Egypten.
Flip är ett vattentätt PUL-skal.  (polyuretanlaminerad polyester) One size, som ska passar från ca 3,5-16 kg. Höjden regleras med knappar på framsidan. Förr kunde man välja på knappar eller kardborre i midjan, men nu tillverkar de nog bara knappskal. Tabbarna, tyget knapparna i midjan sitter i, är stretchiga och ger lättare en bra passform. (Tabbarna är gjorda av: 74% polyester, 15% nylon, 11% spandex). Då skalet inte har någon uppsugande del, räcker det ofta att bara byta inlägget och återanvända skalet några gånger innan tvätt. Ibland kan man behöva lufta det lite, men sen kan det användas igen. (Man kan även torka av insidan med en fuktig tvättlapp). För heltidsanvändning rekommenderas 3-5 skal och 24st inlägg. Tvättas i 60 grader och torkar väldigt fort (som de flesta PUL-skal).
Det finns tillhörande inlägg att köpa till, annars funkar både vikblöjor och olika prefolds. Jag har själv aldrig testat Flip's egna inlägg så jag kan inte uttala mig om dem.
I både fram- och bakkant finns fikar, att lägga inläggen under för att de ska hållas på plats bättre.
Det finns enfärgade och sen finns det en massa härliga prints i serien Genius, med begränsade upplagor, designade efter olika genier. T.ex. Mozart, Louis Armstrong, Audrey Hepburn, Caplin osv.


Helt ny Mozart



En äldre modell med kardborre
Färg: Ribbit



Tabbarna blir lätt noppiga, även på de med knappar. På de med kardborre finns kardborre på insidan för att fästa i vid tvätt, jag stör mig lite på att de ligger mot huden i ryggen, verkar inte helt bekvämt.

Jämförelse Flip vs Bg pocket

Flipskal bredvid en Bumgenius pocke, båda i färgen Ribbit




Positivt:
+Tätt
+Bred gren
+Stretchiga tabbar
+Härliga mönster

Negativt:
-Sladdriga fickor, inläggen kan halka runt
-Blir blött inuti i fram vid knapparna, torkar ju och går ej igenom, men kan lukta lite kissigt efter ett tag

Mitt utlåtande:
Jag provade först kardborreskalet och som så många andra blöjor med kardborre (inte alla, men vissa) så var det lite svårt att få den tät i låren tyckte jag. Och sen hade denna för dålig gammal kardborre som gick upp ibland. Och bakre fickan/flärpen är så sladdrig så dessa var absolut inget favoritskal, jag tänkte att jag kommer inte köpa fler och det jag har ska säljas vidare. Men så "råkade" jag köpa ännu ett gammalt skal, men med knappar, men med trött resår. Jag fixade resåren och märkte att knappskalet satt väldigt bra på barnet. De stretchiga tabbarna ger en väldigt bra passform. Skalet är brett i grenen, men sitter bra, lätt att få plats med valfri prefold. Jag blev positivt överraskad och det var ju bra, för jag råkade även beställa ett nytt skal i ett mönster som jag bara var tvungen att ha.. och sen ännu en.. och nu har jag sett minst 3st till som jag verkligen vill ha.. =)
Knapp-skalen tycker jag är väldigt bra skal som jag rekommenderar! De med kardborre gillar jag inte alls lika mycket, kardborren för att fästa i för tvätt ligger mot huden och känns inte så bekväm, jag tyckte det var svårt att få lika bra passform som med knapparna och de slits mer. Men annars är ju kardborre lätt på barn som vill iväg snabbt, går snabbt att stänga och man kan ställa in mer precis än knappar som har fasta "inställningar" liksom. Men jag föredrar helt klart knappar på just detta skal.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se
www.lillaeko.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar