onsdag 9 november 2016

AI2; Imse vimse One size

En som namnet säger, one size blöja. Ska passa hela blöjperioden (4-16 kg). Mjuka kardborreband och enkla tryckknappar att reglera storleken på höjden. Ett vattentätt skal av PUL och inlägg som knäpps fast. Kommer med två stycken inlägg i bambu/bomull (70% bambuviskos och 30% bomull), ett större och ett mindre. På små barn kan man använda enbart det lilla inlägget och på större båda samtidigt (de kan knäppas ihop). Skalet kan användas flera gånger innan tvätt och det räcker oftast med att bara byta inlägg.
Man kan köpa till fler inlägg, både i samma material som inläggen som medföljer men även 2 andra sorter (eko bomullsfrotté eller polyester). Man kan ju även använda andra inlägg eller vikblöjor under skalet om man hellre vill det.
Tillverkas i Europa och Turkiet och är OEKO-TEX märkt. 


Finns i 3 olika mönster (Jag har även en äldre helt vit)


Med båda bambu/bomulls inläggen iknäppta.

Dubbla benresårer



Bambu/bomulls inlägg:
Medföljer 2st när man köper skalet men kan även köpas separat. Tillverkade av 70% bambuviskos (kemisk framställd bambutextil av cellulosa, mjuk och hög uppsugningsförmåga) och 30% bomull. Köps i 2-pack med ett litet och ett stort inlägg som kan knäppas ihop. Krymper efter första tvätt. OEKO-TEX märkta och tillverkas i Turkiet.



Ekologisk Bomullsfrotté inlägg:
Tillverkade av 100% ekologisk bomull. Köps i 2-pack med ett litet och ett stort inlägg som kan knäppas ihop. Krymper efter första tvätt. OEKO-TEX märkta och tillverkas i  Europa.



Polyester inlägg:
Extra hög absorbtionsförmåga. Passar till storkissare eller som nattblöja. Köps i 2-pack med ett litet och ett stort inlägg som kan knäppas ihop.

Krymper efter första tvätt. OEKO-TEX märkta och tillverkas i Europa.


Positivt:
+Bra att kunna byta bara inlägg och återanvända skalet (som alla Ai2)
+Mjuk och följsam
+Bra med storleksreglering, men svaga knappar
+Dubbla benresårer
+Tillverkade i Europa och Turkiet

Negativt:
-Stora inlägget för stort på bebis, men räcker ej med bara lilla
-Storleksknapparna knäpps upp för lätt
-Inte den bästa uppsugningen i originalinläggen, de är för tunna

Mitt utlåtande:
Ännu en blöja jag köpt ny från butik. Och ännu en allt i två med höga förväntningar, men även här blev glädjen rätt kortvarig.
Denna hade inte bästa passformen för oss, då den är one size (ska passa 4-16kg enl. tillverkaren) kanske vi helt enkelt var i nått mellanläge på denna. Jag har sparat en av dessa till senare. Provade nu igen vid 13 mån och då sitter den bättre, men jag föredrar andra.
Skalet är jättemjukt och skönt, inget prassligt utan bara mjuk och följsamt. Även kardborren är mjuk och bra. Jag gillar att man knäpper fast inläggen. Man kan välja att bara ha det lilla inlägget när bebis är liten (vilket funkade sådär för oss, vi behövde mer uppsugning än så) eller ha båda inläggen, men det stora inlägget är för långt för minsta knäppning och sticker ut om man inte viker, vilket blir klumpigt på en liten bebis. Skalet kan även funka med andra lösa inlägg, men det är synd när en blöja inte funkar riktigt bra med sina originalinlägg tycker jag. Frottéinläggen tycker jag har bättre uppsugning, även de i polyester och man kan ju blanda dem, ta det lilla av ena sorten och det stora av en annan.
Jag har alltså testat både originalinläggen de kommer med, i bambu/bomull och de i bomullsfrotté och de i polyester med torrskikt.
De i bambu/bomull blir lätt lite stela, även de i frotté blir stela, de i polyester är jättemjuka och lurviga även efter tvätt.
Men jag gav upp lite ang dessa då de finns andra Ai2 som är mycket bättre i mitt tycke. Vill man ha Ai2 med inlägg som knäpps fast föredrar jag helt klart Grovia Hybrid framför dessa. Men man ska aldrig säga aldrig, jag har som sagt sparat en av dessa, och ett par av varje inlägg och testar dem gärna igen när barnet vuxit lite (men då jag tyckte uppsugningen var lite klen förut när bebis var liten, kan jag inte tänka mig att jag gillar den bättre när bebis blir större och kissar mer... men de kan ju behöva tvättas in lite mer med.) Jag vill även tillägga att jag inte alls tror på polyesterinläggen som nattblöja, skulle inte funka här då bebis sover hela nätterna (ammar och somnar om) och jag vill inte behöva byta på natten, och dessa är för tunna för oss på natten, men bra på dagen.
Storleksknapparna har knäppts upp av sig själva flera gånger, så de är jag besviken på, men blöjan har iaf aldrig läckt.
Men som sagt mjuk och följsam och uppsugningen är väl ok med båda inläggen i, men absolut ingen favorit, känns som det finns en del att förbättra på denna, men det är en bra början, om de ändrar lite (bättre uppsugning och bättre knappar) kanske de skulle bli rätt bra =).

Inköpsställe: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar