måndag 31 oktober 2016

AIO: Retropi Hampa Plus

Hampa Plus är en Allt-i-ett blöja från Retropi. Den har ett vattentätt skal och fastsydda "tungor"/inlägg. Inläggen är i 2 lager ekologiskt hampatyg som består av 55% ekologisk hampa och 45% ekologisk bomull. Mellan hampan finns ett lager mikrofiber för ännu bättre och snabbare uppsugning. Innertyget på själva blöjan är av samma hampatyg som inläggen. Hampa/bomull-tyget är GOTS-certifierat.
Hampa Plus finns i tre färger; Sol, Åska och Snö (Gul, grå och vit).
Den går att reglera på höjden och ska passa från 6-16kg, denna är större än deras bambuvariant och är lite för stor på t.ex. en nyfödd, men som sagt från ca 6 kg och uppåt sitter de bättre. Jag tycker Retropi har en bra tipssida om man behöver hjälp med att se hur man ska sätta på blöjan; tipssida.
Den har en extra sidspalt vid benen som ger extra utrymme nertill. Så att man ska få plats att boosta med extrainlägg för tex natten.

Obs! Hampa ska tvättas separat minst 1 gång innan användning för att de naturliga oljorna i hampan ska tvättas ur och för att tyget ska börja absorbera. (Dessa oljor kan sätta igen syntetiska blöjor, så kör dem ej samtidigt i början, men det går bra att tvätta med tex lakan eller annan tvätt även första gången). Det behövs oftast ett par tvättar för att uppnå maximal uppsugning. Hampa kan krympa upp till 10% vid tvätt.

 Färgen Sol



Extra "Sidspalten" i benen

Jämförelsebild mellan Retropis två olika modeller:
Retropi Hampa plus underst och Retropi bambu överst



Positivt:
+Bra uppsugning
+Bra pris (och oftast lätta att sälja vidare)

Negativt:
-Inte lika bra passform som Bambuvarianten
-Hampan verkar krympa lite mer än polyestern i mitten av inläggen, vilket gör att iaf min känns lite knölig i inläggen, men de går att dra till dem rätt bra efter tvätt.

Mitt utlåtande:
Jag blev lite besviken på denna. Hade så höga förväntningar eftersom jag verkligen gillar bambuvaianten. Men denna har inte samma passform, den är bylsigare och sitter inte alls lika bra runt låren på mitt barn. Det ska finnas plats för extra inlägg, men jag tycker det är svårt att få plats bra i denna, även om det är väl tilltaget vid låren, om man ser på utsidan, men på insidan känns det bara trångt om man lägger i mer. Jag tänkte ha dessa på natten med extra inlägg, men det blir för bylsigt och sluter inte tätt (och det finns ju inget som slår formsydd med ull på natten). Jag tycker denna funkar bra på förmiddagen när barnet kissar ganska mycket. Men jag tycker inte den suger så där väldigt mycket mer än bambuvarianten, man märker ju att den tar mer vätska, men jag tänkte nog att den skulle vara ännu lite bättre. Och då bambuvarianten har mycket bättre passform tycker jag helt klart bättre om den! Jag tror min hampa-blöja är tvättad en del, men jag har köpt den begagnad så det kan hända att uppsugningen blir lite bättre snart, men som sagt, den har ju bra uppsugning, men jag tycker inte den funkar som den är till natten, men med extra inlägg, om man får plats med det, så tror jag den funkar bra.

Inköpsställen:
www.retropi.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar