tisdag 13 september 2016

Pocket: Alva baby

Alva pockets är så kallade Kina blöjor, säljs relativt billigt, tillverkas i Kina och säljs bla. på Ebay och Aliexpress.
De är pocket-blöjor, du lägger alltså ett inlägg av uppsugande material innanför fickan. (Man brukar kunna beställa till mikrofiberinlägg)  De är 100% polyester. Utsidan är PUL, insidan suede cloth= fuskmocka. Huden känns torr även efter barnet kissat i blöjan. Hela blöjan tvättas, vissa sköljer av den i kallt vatten, låter torka och använder igen ett par gånger om det bara blivit kiss i, men jag tvättar hela då kisset ju rinner rakt igenom blöjan, men det kan kännas lite onödigt att tvätta allt, då själva pocketen kan kännas rätt torr men inlägget desto blötare. Billigare variant av Bumgenius tänkte jag första gången jag såg dem. Men de skiljer ju lite i passform.
Alva finns både med knappar och kardborre. De är one size. Jag har bara testat en i kardborre, men förstår att passformen på de med knappar är rätt lik många andra märkeslösa Kina-blöjor.

Knappar att reglera höjden på blöjan och en bred kardborre i midjan.



Insida av suede cloth/ fuskmocka


Positivt:
+Enkla
+Rätt bra pris
+Känns torra mot huden
+Lätta att spola av vid bajs
+Ganska lätt att få in inlägg i fickan

Negativt:
-Bred stor fyrkantig vass kardborre som råkat riva barnet på benen flera gånger
-Luddar och fastnar lätt ludd på insidan (behövs en klädvårdsborste för att hålla dem "rena" på insidan

Mitt utlåtande:
Denna med kardborre gillade jag inte. Enkelt med kardborre, bra passform och så, men den var så rivig med vassa hörn som bara rev barnet på låren när hon ålade och kröp. Kanske passar de större barn som går, eller om man har byxor utanpå, men hemma är mitt barn oftast byxlös. Så jag valde att sälja min enda Alva nyss.
Fuskmockan känns torr efter kiss, förvånansvärt torr tycker jag. Men jag börjar föredra naturmaterial, verkar som de passar huden på barnet bättre. Annars känns dessa som bra budgetblöjor, men jag märkte faktiskt skillnad i kvalitet från tex Bumgenius. (Jag gillar billigt och är inte mycket för märken.. tror att man mest betalar för ett namn, inte kvalitet, men Bg luddar inte alls så mycket som dessa, och kardborren känns mer genomtänkt på bg och inte så vassa hörn som denna, så märken kanske inte är så dumt ändå =) ) Men som sagt en helt ok blöja, finns massa olika roliga mönster att välja på med och passformen var jättebra för oss. Vissa blöjor med kardborre är svår att få tät runt låren tycker jag, men denna satt väldigt bra, men som sagt, hörnen på kardborren var för vassa.

Inköpsställen:
https://www.babyleo.se/
http://www.alvababy.com/
www.ebay.com
www.aliexpress.com

3 kommentarer:

  1. Hej vi ville bara låta dig och dina läsare veta det nu kan du köpa Alva Baby Pocket Tygblöjor i Sverige för 99 kr/blöja!

    Vi skickar din order nästa dag från vart lager i Stockholm med PostNord och det kommer normalt dagen efter.

    Vi också gillade into kardborre så vi gick med knappar. Du kan läsa om vår story på https://babyleo.se/about/index.html

    Hoppas det är okej med dig att vi delar vår nya webbshop med dig här.
    Tack!

    BabyLeo

    SvaraRadera