måndag 26 september 2016

AIO: Imse vimse All In One

Imse vimse All In One
Det finns en hel del begagnade Imse vimse AIO i omlopp (speciellt i FB-gruppen). De gamla och nya skiljer sig i kardborren och lite i storlekarna.
De nya har en smalare mjuk kardborre som går omlott och det är färre storlekar.
Alla har dubbla benresårer och en mjuk bred karborre på magen (den mjuka delen) på de gamla sitter den hårda delen av kardborren på insidan av tabbarna medan de nya har kardborrar som "sticker ut".
Yttertyget är PUL. Insidan, uppsugande delen, är av certifierad ekologisk bomullsfrotté. Det finns två fastsydda inlägg/tungor. Och på en av dem finns ett torrskikt av fleece överst. Man väljer om det ska vara mot barnets hud, eller den andra, med bomull för blötare känsla.
Blöjan har tvättflikar för att undvika att kardborren fastnar i annat i tvätten. Tillverkas i Europa.


Nya storlekarna:
Preemie 2,5-5kg
Small 4-8kg
Medium 8-11kg
Large 11-16kg

Två äldre Imse vimse

Med fleece-torrskiktet överst

Två fastsydda inlägg

Gamla Medium var 7-10kg Nu är det 8-11kg
 Nyare Medium

En lite nyare (till vänster) men ändå inte allra nyaste varianten och en lite äldre (till höger) variant. Ganska lika, bara att storleken skiljer sig lite, båda två är Medium.



Positivt:
+Dubbla benresårer
+Välj fleece eller bomull mot huden
+Enkel
+Enkel kardborre
+Svenskt märke
+Lätt att få tag på

Negativt:
-Allt måste tvättas
-Lite klumpig, stel, bred i grenen, speciellt på några månader gammal bebis.
-Speciellt de gamla kardborrarna kan riva barnen på benen, rullar upp sig i hörnen och rivs

Mitt utlåtande:
Dessa var en av de första tygblöjor jag testade näst efter vikblöjor, ullrike formsydd och pockets. Jag blev väldigt imponerad av hur lätt tyg kunde vara, som en engångs, fast man slapp slänga den och kunde använda igen och igen. Jag tänkte att dessa ska jag satsa på och köpte några stycken, men sen hittade jag andra system och andra märken som jag föredrog. Dessa var så riviga i kardborrarna och lämnade märken på låren. Mitt barn är ofta byxlös hemma och kryper i blöjan och förr ålade hon och ofta lämnade dessa märken av karborren. Det gillar jag inte alls, så dessa blev liggande mer och mer och det blir ju så fullt i tvättmaskinen av allt-i-ett-blöjor. Så jag började med annat (PUL-skal o inlägg, sen formsydd o ull). Men jag gillar den dubbla benresåren, riktigt bra. Men den är lite tunn där i benresåren och med amningsbajset kunde det ibland läcka i sömmen, men jag tror de var lite för stora då och breda i grenen och därför hamnade bajset på fel ställe och läckte där på sidan, nu sitter de bättre i storlek och läcker inte. Jag tycker det är en rätt bra AIO, man kan ju boosta om man vill och behöver och de är enkla att använda och torkar relativt fort. Kul med svenska märken. Jag tror jag skulle gilla den allra senaste varianten med smala kardborren bättre, så jag kanske borde skaffa en sån och byta ut dessa... För själva blöjan är bra, om bara kardborren inte rivs. (Men, jag är ju inte så mycket för AIO längre, så jag satsar på lite annat, men vill man ha AIO så tycker jag dessa är bra, även om det finns bättre, enligt mig då.) (Jag föredrar väl Blueberry sss och Retropi när det kommer till AIO, men som sagt, dessa är rätt bra de med, utom kardborre).

Inköpsställen:
Många =) Säg gärna till om jag missat nån
www.imsevimse.se/
www.babyrino.se
www.lillaeko.se
www.barnparadiset.se
www.tvåbarn.se
www.bodystore.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar