torsdag 29 september 2016

AIO: Bottombumpers

Sidoknäppta blöjor är ju lite av min svaghet. När jag såg denna blev jag jättesugen att testa. Tillslut kunde jag inte motstå och köpte hem denna från tygbolaget i samband med en preorder av Grovia purrfect. (OT men var tvungen att ha purrfect pga mönstret och då fanns ju en anledning att även beställa denna)
(Linda på tygbolaget är för övrigt väldigt trevlig att ha att göra med! Men jag tror nästan alla Tygblöje-shoppar har trevlig personal, måste vara nått visst med tyganvändarna =) )

Detta är en AIO eller kanske snarare SIO (snap-in-one) Torkar snabbare med lösa delar, ligger bättre i blöjan när man kan knäppa fast de "lösa" delarna.
Den har en spännande ovanlig lösning på storleksregleringen, med invändig storleksjustering. Nytt för mig.
De tillverkas i USA av ett familjeföretag. Dessa sidoknäppta var i One size, fanns även andra framåt-knäppta i 2 olika storlekar. Utsida i PUL och insidan helt i naturmaterial (eko bomull och bambu).




Inläggen på plats i blöjan, mjuk bomull/bambu velour mot huden

Medföljer två inlägg, som knäpps ihop. Ett långt som viks och ett kortare. Det korta inlägget kan knäppas fast antingen lite högre upp eller lite längre ner på det långa.

Inre storleksreglering
De vita översta knapparna är för inläggen, resten reglerar storleken på höjden

Hopknäppt


Positivt: 
+Nätt, men ändå bra uppsugning
+Bra passform
+Mjukt inlägg mot huden, bara naturmaterial
+Storleksreglering på insidan
+Inläggen knäpps fast
+Torkar relativt fort

Negativt:
-Kan kännas lite knölig i bak (vid storleksregleringen) om jag tex bär barnet på armen, får knapparna just där då
-Lite dyr
-Saknar fler fina mönster

Mitt utlåtande:
Förvånansvärt bra uppsugning tycker jag. Inläggen ser inte mycket ut för världen, väldigt tunna, men jag blev förvånad över hur mycket de faktiskt suger upp, har aldrig läckt här. Det är bra med lösa inlägg så det torkar snabbare och bra att man kan knäppa ihop inläggen och knäppa fast i blöjan. Och man kan få in tabbarna bakom inläggen, så inläggen ligger mot huden och ger bättre uppsugning i fram, än om man har tabbarna närmast.
Storleksreglering på insidan tyckte jag var intressant, verkar funka rätt bra. Men tror jag föredrar den på utsidan, men kan inte riktigt bestämma mig för varför =) Men ibland när jag bär lillan på armen så känner jag knapparna mot min arm, vet inte om hon kan känna dem mot rumpan då eller om det bara känns utåt.
Den har en nätt och fin passform, påminner väl lite om Blueberry sss, men ändå inte, mer lik Peachy green's sidoknäppta. Jag tycker den är bra, gillar den mer och mer. Priset känns kanske i högsta laget, men bra AIO kostar ju ofta en del (Men Retropi tex är ju väldigt bra, men kostar betydligt mindre)
Men vill man inte ha blöjor tillverkade i Kina och ha enbart naturmaterial (bortsett från PUL) så är dessa ett bra alternativ. (Tillverkas ju i USA) Jag är glad att jag testade dessa och är nöjd med blöjan vi har. Skulle de finnas i flera fina mönster kanske vi skulle "behöva" fler =) Enfärgat kan vara snyggt med, just blått är en favorit här, men jag älskar verkligen mönster.. (så länge de är snygga alltså, annars föredrar jag väl enfärgat :) )

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar