torsdag 1 september 2016

AI3: gDiapers

Game on, en av de snyggaste mönstren enligt mig
gDiapers lät för mig som den perfekta blöjan, men funkade inte lika bra i praktiken som jag hoppats. De består av en mjuk bomullsbyxa, gPant och ett vattenavvisande tätskikt, Pouch. Pouch är gjord i ett nylon-material (patenterat av gDiapers) som andas. De knäpps fast i byxan med små knappar. I pouchen stoppar man in ett inlägg (gDiapers säljer både engångsinlägg och tyginlägg separat, men man kan ta valfritt inlägg).
gDiapers tyginlägg har en sida med torrskikt (mikrofleece) och en utan (bomull/hampa), du väljer om bebis ska kännas blöt efter kiss, eller torr beroende på vilken sida som ligger uppåt.

Varje gPant säljes med tillhörande pouch. Sen kan man köpa till extra lösa poucher med. Det går åt fler inlägg och poucher än gPants, som bara behöver tvättas när de blivit smutsiga, vilket inte är lika ofta. Ca 6-8 gPants ska räcka för heltidsanvändning (i varje storlek) och 18-24st inlägg.
Då varken byxan eller pouchen är av uppsugande material går det att vädra mellan användning och man slipper tvätta dem lika ofta som inläggen.

Pouch
För att undvika läckage behöver pouchen komma upp ända in i ljumsken och den måste packas med tillräckligt med uppsugande material/inlägg.

gDiapers är storleksanpassade, finns i newborn (2-4kg), small (3-7kg), medium (5-13kg), large (10-16kg) och x-large (15+kg). Newborn finns enbart i vitt, resten finns i många olika färger.
(gDiapers är kända för att vara små i storlekarna, så det kan vara lite klurigt att välja rätt storlek).

De stängs med kardborre i ryggen, tvärtom vad många är van vid. G'et ska vara på rumpan. På detta sätt är det svårt för barnet att knäppa upp blöjan själv och lätt för föräldrar att sätta på den "på språng" när barnet står upp.
Ytterbyxan, gPanten består av 92% bomull, 8 % elastan. Tvättas i 30º-40º, sätt ihop kardborren vid tvätt.(tvättas de för varmt riskerar de bandfade= resåren bleknar i färg)
De egna tyginläggen består av 2 lager bomull/hampa och 2 lager mikrofleece. Tvättas i 40º-60º. Finns i 2 storlekar, S och M/L/XL, desamma gäller poucherna, 2 st storlekar.
Engångsinläggen består av trämassa, cellulosa och super absorbent. (dessa har jag själv aldrig testat)

Pouch och byxa
Insidan, men knappar för pouchen.





Drabbas lätt av "band fade" Alltså att resåren tappar färg, som denna gjort. Allra helst om man tvättar dem för varmt, de ska bara tvättas i 40 grader.


Positivt:
+Bra att bara byta inlägg ej hela byxan
+Snygga, nätta
+Bomullsbyxa, känns luftigt
+Man kan sy egna av fina bomullstyger och slipper tänka på att ha vattentätt tyg
+Bra med kardborren bak så barnet ej kan öppna den så lätt

Negativt:
-Svår att få tät, tycker kardborren var svår att få till bra
-Kan vara klurigt att få på kardborren med barnet liggande, bäst att "efter dra" stående
-Små i storlekarna, svårt att hitta rätt
-Kan skava både av knapparna och pouchen
-Ska ej tvättas i 60 grader, vilket jag gärna vill med alla mina blöjor
-Poucherna är bara i 2 storlekar medan byxan finns i 4st

Mitt utlåtande:
Som sagt detta kändes som den perfekta blöjan. Jag älskar att sy själv och dessa är ju så bra att de är i bomull och verkar "lätt" att sy själv, men de sitter inte så bra här.
Och de finns en sån härlig grupp på FB där medlemmarna är trevliga och hjälpsamma, så jag ville ju passa in i gruppen och köra gd jag med ;)
Första försöket gjorde jag när hon var rätt liten 6kg, trodde small skulle passa, men den var för liten, men M för stor o läckte. Amningsbajset hamnade alltid i pouchen och läckte ut i byxan, så allt måste tvättas, rätt värdelöst tänkte jag och sålde av dem. Men kunde inte släppa dessa, så jag köpte faktiskt en ny M och försökte igen. En hemsydd som satt riktigt bra. Blev så glad och köpte en original M med. Men den läckte och då blev jag så trött o ville bara sälja igen..
Den hemsydda sitter bra och jag tar den ibland, men känns som poucherna skaver lite i ljumsken och jag är inte helt nöjd med dessa, så de får helt enkelt ligga på hyllan.. Sålde av alla utom den hemsydda och en i L för att testa sen igen.
Jag vill älska dessa, men gör det inte. Känns som gd är en sån blöja man antingen älskar eller hatar. (Fast jag är ju mittemellan, blir sur då de är svåra o läcker, men gillar den nätta, enkla känslan och att man ska få lite mindre tvätt, genom allt-i-två-systemet (eller allt i 3 egentligen) Fast jag gillar ju att tvätta, så..) Men finns många som kör dem heltid men även många som inte alls förstår sig på dem.
Jag tänker ge dem en till chans när barnet börjar gå sen. Får se om jag kan älska dem till slut, men jag har ju tillräckligt med andra favoriter, så jag vet inte varför jag inte bara ger upp dessa och inser att de passar andra, men inte oss. =)

Inköpsställen:
http://www.esterochharry.se
https://www.millyomolly.se
http://www.lillaeko.se
http://www.babyrino.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar