lördag 27 augusti 2016

Min tvättrutin

Jag säger inte att detta är "rätt sätt" att tvätta på, detta är bara hur jag gör och det funkar för oss, prova dig fram hur din maskin funkar på bästa sätt.

Tvätt av tygblöjor:
Efter blöjbyte tar jag den kissade blöjan och sköljer av med kallt vatten, och lägger i en öppen hink i badrummet, där ligger blöjan tills jag ska tvätta. Är det en bajsblöja, skakar jag ner, eller spolar av bajset med en handdusch (fästs på kranen på handfatet och slangen räcker till vår toalett, finns att köpa på bla biltema) Sen skrubbar jag även blöjan med en diskborste/större nagelborste och lägger i den öppna hinken. Jag har en hink för blöjor och inlägg av syntet och en för hampa/naturmaterial. Och lägger skal överst så de inte ska bli så blöta. Man kan tvätta allt tillsammans, men jag skiljer fortfarande på hampa och syntet, då hampa har naturliga oljor som kan sätta igen (täppa till så de ej suger) blöjor av syntet. Dessa oljor tvättas ur mer o mer så sen går det att blanda, men jag väljer ändå att sära på dessa fast de är väl intvättade vid detta laget. Jag har en rätt liten tvättmaskin och tvättar oftast varannan till var tredje dag, ibland har det gått lite längre mellan gångerna.

Hink med blöjor som står i duschen i väntan på tvätt.

När jag sen ska tvätta lägger jag helt enkelt i blöjorna i maskinen och häller på tvättmedel i förtvätten (jag doserar enligt förpackningen, kanske lite mindre, men inte så lite som det står att man ska på vissa blöjors tvättlappar). Sen kör jag ett 60 graders program med förtvätt, jag väljer att inte ha tvättmedel i huvudtvätten, utan bara i förtvätten, blir rent för oss och huvudtvätten blir som en extra sköljning, så blöjorna ska bli helt fria från tvättmedel, sen är det inprogrammerad sköljning och centrifugering. Jag har ingen torktumlare (vissa blöjor tål medel/låg värme i tumlare, men det är ju mer miljövänligt och ekonomiskt att hänga) så jag hänger tvätten. En bläckfisk (PRESSA) från Ikea är en väldigt bra grej att hänga inlägg på, torkar snabbt o tar liten plats.



Tvättmedel:
Jag har testat några olika. Det man ska tänka på är att undvika zeoliter (som sliter onödigt mycket på tyget, tänk på att blöjor tvättas ofta, och slits mer än tex kläder) och gärna ha upptill/mindre än 5% tvål/såpa då det kan vara svårt att tvätta ur och sitter kvar i blöjorna och täpper igen. Men vissa tvättmedel med tex 5-15% funkar faktiskt bra ändå.
och sen är det bra att undvika parfym (vissa barn är väldigt känsliga mot detta och blir röda, andra klarar det, men att ha blött tyg mot rumpan som det är parfym i kan vara känsligt, så undvik gärna det) och blekmedel som även det sliter på blöjorna.

Med dessa faktorer så finns det ändå en del tvättmedel att välja på. Det är väl en smaksak vilket man föredrar. Tvättex och Ocean verkar populära, dem har jag själv ej testat än.

Flytande Neutral- Detta funkar väl, men jag gillar det inte särskilt. Tycker inte det känns riktigt rent efter och de kan kännas lite tvåligt efter tvätt, känns viktigt med extra sköljning efter. Jag rekommenderar det inte, men andra gillar det. Jag tänkte testa Skona nästa gång istället.

Grumme kulör pulver utan parfym- 5-15% tvål, så viktigt att skölja ur väl. Men jag tyckte detta funkat väldigt bra här, blir rent och fräscht.

Spar natura color parfymfritt- Funkar, det var billigt och det blir väl rent, men jag är ändå inte helt nöjd, kan inte sätta fingret på varför, men helt ok tvättmedel.


Sköljmedel ska helt undvikas då de sätter igen blöjorna. Ibland rekommenderas man att ha lite ättika i sköljningen för att få tvätten mjuk, men tänk på att ättika är uttorkande och sliter på pul och resår (och även tvättmaskinens gummidelar) och kan till slut göra att tex pul:en torkar ut och går sönder, så undvik gärna det (om du gärna vill ha bort dålig lukt med ättika, testa att bara ha det på inlägg, som ej tar skada av det).

Ibland kan blöjorna plötsligt börja stinka. Då kan det vara tvättmedelsrester som fastnat och orsakar stank, eller att de helt enkelt inte blivit helt rena i tvätt.
Prova att köra ett par tvättar helt UTAN tvättmedel. funkar inte det, kör på 95 grader.

I början tyckte jag det kändes lite krångligt och mycket att tänka på med tvätt för blöjor, men nu går det av sig själv, jag har hittat min rutin och är nöjd med den och tycker inte det kräver mycket extra tid. Men jag gillar att tvätta, vika tvätt och sånt =) så detta med tygblöjor passar mig utmärkt.

Jag ska försöka få ihop ett inlägg om ull, tvätt och kurning också, så fort jag fått lite mer rutin på det med.
Har du frågor om tvätt? Fråga gärna så får vi se om jag kan svara =)


Uppdatering: Jag har börjat med en ny tvättrutin nu.
Sköljer fortfarande blöjorna innan de läggs i hinken. testade att bara låta dem torka och lägga i hink, men tyckte det var svårt att skölja ur riktigt då. Sen kör jag ett snabb program på 30 grader i 30min, med tvättmedel. Sen ett 60 graders program (med tvättmedel igen) på lite mer än 1tim och sen en sköljning.
Jag tyckte att blöjorna plötsligt luktade mer och tänkte att jag kanske måste göra tvättrutinen på ett annat sätt. Men det kan även vara att det kommit mer nattblöjor plötsligt. Jag har gett upp nästan all PUL och kör bara formsydd med ull. Och de suger upp väldigt mycket kiss och känns svårare att skölja ur än bara inlägg. Men jag tror det blivit bra nu med extra skölj och förtvätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar