torsdag 25 augusti 2016

Formsydd: Petit lulu

Mjuka och fina formsydda blöjor från Tjeckien. Finns i one size (ca 5-15 kg) eller new born (2-6 kg) och även en nattblöja.
Medföljer ett långt inlägg som viks dubbelt och knäpps fast med knappar i blöjan. Det följer även med ett mindre inlägg i fleece, så kallat torrskikt, som känns torrt även när barnet kissat.
De finns antingen med knappar eller med kardborre-stängning.
De äldre formsydda från Petit Lulu är helt i naturmaterial, men nu är det blandat med en del syntet.
Yttertyget är 100% bomull.
Mellanskikt: 80% bomull, 20% polyester
Insida: 60% bambuviskos, 40% ekologisk bomull
Långa inlägget: yttre lagren: 60% bambuviskos, 20% ekologisk bomull. inre lagren: 80% bomull, 20% polyester.
Korta inlägget/torrskikt: 100% polyesterfleece.

Finns även en frotté-variant, men jag har den i velour.
Tillverkade i Tjeckien.
Finns i så fina mönster! 


Med det lösa torrskiktet





Positivt:
+Fina mönster
+Mjuka
+Går att knäppa fast och loss inlägget, bra för tvätt o torktiden
+Går att lägga i fler inlägg
+Bra uppsugning
+Tål 60 graders tvätt, verkar som mönstren hålls fina även efter några tvättar

Negativt:
-Kanterna (Jag är inte så förtjust i overlockade kanter som sticker ut på sidorna vid benresåren, men jag börjar vänja mig)

Mitt utlåtande:
Jag bara älskar de söta mönstren. Och den mjuka känslan. Jag har den "vanliga" varianten men la in ett Geffen super absorber och körde dessa nattetid med ullbyxa på och det höll tätt och var inte ens helt blött, så de kan funka som nattblöjor även de vanliga, med extra inlägg. Jag är inte så förtjust i overlockade kanter som sticker ut sådär vid benresåren. Men jag tycker dessa är bra i alla fall. Jag är lite orolig att de ska läcka ut i skalet, men hittills har det gått bra. Och i ullbyxor får de plats bra, trots kanterna och under lilla lammet pul-skal funkar de med. Jag har bara en än så länge, men är sugen på att köpa fler. Älskar mönstren, känns trist att dölja dem under skal, men man blir ju så glad vid blöjbytena =) Och de kan funka hemma utan skal om man håller lite koll o byter snabbt vid kiss, men jag kör skal på.
(Köpte nyligen en natt-variant med, mer om den kommer senare.)

Inköpsställen:
www.pyrus.se
www.lillemoln.se (Jag köpte min härifrån, funkade bra)
www.babybonanza.se (Har även köpt härifrån, funkade bra, men butiken la nyss ner)
www.ekoleko.se
www.tygbolaget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar