måndag 4 juli 2016

PUL-skal; Milovia

Milovia PUL-skal/blöjbyxa kommer i två storlekar:
Small: 2,5 - 7 kg.
One size: 4-16 kg
Utsidan= PUL (polyuretanlaminerad polyester)  Flikarna på insidan= 100% polyesterfleece
Jag har testat One size.

Skalet har två flikar, en i framkant och en i bakkant, för att hålla inlägg/prefolds på plats. Det räcker oftast att byta inlägget, man kan använda skalet igen och tvätta det så fort det kommer bajs i eller efter några kissar. Detta gör ju att man kan ha fler inlägg, men bara ett par skal, ekonomiskt!
Babyrino skriver att man behöver 5 skal och 24 inlägg för heltidsanvändning. Det kanske skulle funka. Jag använder ju massa olika system och märken, så jag har aldrig testat att bara gå runt på mina Milovia (Jag har i och för sig bara 3 skal men otaliga inlägg av olika slag)
Inlägg säljs separat, dels Milovias egna inlägg med coolmax på ovansidan och mikrofiber på undersidan men sen kan man även använda valfria inlägg (limpvikt vikblöja, prefolds eller formsydda)

Jag har ett coolmax inlägg, jag gillar coolmax, men fattar inte hur de tänkt när mikrofibern är på undersidan, vrider sig inlägget det minsta, så kommer mikrofibern mot huden (och de ska aldrig vara mot huden då det torkar ut och kan riva upp små sår i huden, mikrofiber finns tex i städtrasor, inte det härligaste materialet mot huden, men suger vätska väldigt bra och snabbt, men är inte så bra på att hålla vätska och kan släppa ifrån sig lite vid tryck, därför har jag alltid nått naturmaterial under mikrofiberinlägg som fångar upp överskottsvätska)
Jag gillar inte inlägget särskilt, då det riskerar att skava mot huden, så jag använder vikisar eller prefolds i mina skal. Om de bara haft coolmax runt hela, eller vad som helst underst som gömt mikrofibern, ja då skulle jag säkert tycka bättre om dem!


Coolmax
Mikrofiber

Jag skulle inte ha nån Milovia, då de bara har en knapprad, jag var så säker på att det skulle glappa i benen då, men de har så fina mönster så nu har jag 3st... + några pocket med =)
Jag har lite svårt att bestämma mig om jag gillar dem eller ej.. Just det med knapparna känns lite dumt, de är lite för stora runt låren här, men de har iaf aldrig läckt.
"Flikarna" som ska hålla inläggen på plats känns lite varma, sladdriga och bylsiga då de är i fleece. Jag hade hellre sett att de var i enbart pul.
Men ändå sitter skalet rätt bra. Benresåren håller tätt trots att det bara är en knapprad, inget extra att knäppa för låren, bara magen, men den känns inte så där hård och tät, utan lite smått luftigt runt benen.. Men funkar. Kanske sitter det ännu bättre när lillan växer. Men som sagt, även om de sitter lite löst, så har det inte läckt för oss.

Mönster: Magic Alice, Retro Apples och Folk



Ett av mina favoritmönster; Magic Alice
Jag funderar allvarligt på att köpa coolmax-pocketen i detta mönster med och har redan skaffat en wetbag (PUL-påse) i samma mönster. Ja, jag gillar Alice!
Ganska bred i grenen (Jag föredrar ju smalare, men det kan vara bra med brett för prefolds)



Positivt:
+Fina mönster
+Håller tätt bra
+Torkar fort!

 Negativt:
-Bara en knapprad, kan vara svårt runt benen
-Mikrofleece på flärparna, varmt och bylsigt, men mjukt
-Lite väl bred i grenen (kanske passar större bebisar bättre?!)

Mitt utlåtande:
Känns väl som en ganska prisvärd blöja ändå. De är fina, mjuka, inga hårda resårer som lämnar märken. Rymliga och brukar hålla tätt. Så jag får nog rekommendera dem. Men de känns inte som något favorit i passformen, lite för breda i grenen för min smak, men jag gillar dem (men kanske mest för mönstren...)

Inköpsställen:
http://die-besten-stoffwindeln.de (tysk sida, här har jag köpt mina, då flera gick ihop i en sambeställning, jag passade på att beställa lite olika blöjor där, t.ex. vissa mönster jag ej hittade i Sverige)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar