torsdag 23 juni 2016

Formsydda: Bambuvelour Kina-blöja

Mjuk och skön formsydd blöja av bambu och bomull.
Denna sitter bra på min bebis, kan kännas lite bylsig och stor, men det tycker jag man ofta kan känna med formsydda, då de även kräver ett skal och blir lite större. Och dessutom är det one size, vilket gör att de känns lite onödigt stora i minsta knäppningen.
Då man t.ex. bara är hemma kan det funka att ha denna utan skal och byta vid kiss, innan det blir blött igenom. Men jag föredrar skal på =)
Detta är en så kallad Kina-blöja. Köpt på Aliexpress. Men jag har köpt den av en tjej på facebook, som köpt den på Ali, men inte hunnit använda den innan hennes barn blev blöjfri. (Det finns en jättebra köp/säljgrupp på FB för tygblöjor, jag har köpt större delen av våra blöjor där)
Jag har lärt mig att många har massa åsikter om "Kina-blöjor", huruvida de är bra för miljön, hur arbetsförhållandena ser ut och om de är fria från kemikalier osv.
Jag har valt att ge dem en chans, mycket tillverkas ju ändå i Kina, även kläder och andra "märkes-blöjor".

Utsida av mjuk bambuvelour. 

Knapparna kan vara lite överväldigande första gången man ser en tygblöja. Men det är rätt enkelt egentligen =) Knapparna längst ner knäpps ihop på höjden för att göra blöjan större eller mindre. Min tjej är rätt liten och vi har fortfarande knäppt ihop på minsta storlek på höjden (8mån 7,5kg). De översta knapparna sätter ihop blöjan runt magen, de går att knäppa "flärparna" omlott.

Ett inlägg med knappar (detta gillar jag, så inlägget ligger still på rätt plats =) ) Och ett löst inlägg. Det blir lite tjockt med båda inläggen i på en liten bebis, men det kan räcka med bara ett inlägg då. Sen har jag varierat det lite och använt lite andra inlägg i kombination med de som knäpps fast.

Inläggen består av 2 lager bambu/bomull och 1 lager mikrofiber



Positivt:
+Mjuk o fin
+Man kan knäppa på inlägg (ligger bra på plats på detta vis) eller lägga in valfria inlägg
+Bra uppsugningsförmåga

Negativt:
-Lite tjockt med de overlockade kanterna vid benresåren, speciellt när man ska på med ett skal också
-Ganska lång torktid (men så är det ju med formsydda

Mitt utlåtande:
Jag gillar passformen, och den mjuka känslan. Men numer köper jag gärna mina nya blöjor från våra Svenska blöjåterförsäljare för att stödja dem och kanske öka medvetandet om tygblöjor i Sverige (Jag hade själv ingen aning om vilket härlig och stor värld det är med dessa fina blöjor när jag fick mitt första barn) Men jag gillar att köpa begagnat med, det är dels rätt bra priser och dels gillar jag att blöjor kan användas igen och igen och till flera barn. Det är det som är lite av grejen för mig med tygblöjor, att man slipper slänga dem efter användning.

Men tillbaka till just denna blöja; Jag gillar den helt enkelt. Använder den mest på morgonen då dottern kissar som mest.

Inköpsställe:
Blöjan kan köpas här (kan finnas hos fler säljare, kolla runt lite om du är intresserad av dessa så hittar du säkert fler): http://www.aliexpress.com/item/Onesize-bamboo-velour-fitted-diaper-natural-bamboo-fitted-diaper-AI2-bamboo-diaper-fit-babies-from-3/32295246829.html?spm=2114.01010208.3.1.1VAseS&ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201602_4_10036_10035_10034_507_10032_10020_10001_10002_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10021_10004_10022_10009_401_10008_10018_10019,searchweb201603_7&btsid=34259bd2-9e58-4937-b2cd-f49c1f72f10d

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar