lördag 25 juni 2016

AI2: Hamac

Allt i två har jag alltid tyckt låter så smart. T.ex. tänkte jag att gDiaper måste vara den perfekta blöjan, lite tvätt, bara byta inlägg och "återanvända" byxa och kanske även pouch då och då. Men de lät bättre än det funkade för oss tyvärr (skriver mer om gD senare)

Hamac är lite samma stil som gD, men med fastsydd pouch/påse för inlägg. Och själva byxan är inte bomull som gd utan mikrofiber, känns lite som en baddräkt. Jag tycker tyget känns ok, glansigt och rätt snyggt. Men praktiskt? nja. Det torkar ju väldigt fort, men de känns som att man kan fastna lätt i tyget, tex med en trasig nagel eller när bebis kryper och repar upp den på nått (har ju ej hänt här, bara en känsla jag har) men trevligt med en sån snabbtorkande blöja.
De finns inlägg att köpa till, jag har bara använt olika inlägg jag har hemma, ej hamacs egna. Denna är en av få blöjor jag faktiskt köpt ny från butik, inte begagnad alltså.
Precis som med gD tror jag att det är viktigt att tänka på att pouchen/påsen sitter långt in i ljumsken, så det inte läcker. Jag tyckte denna var lättare att få till bra än gD's pouch.

Storlek

S (4-8 kg)
M (6-12 kg)
L (9-17 kg)


 Som synes så ser den lite sladdrig ut =) Men den är ju mjuk och följsam.

 Baksidan

 
Utan inlägg

Med inlägg i 
(Jag testade med Thirsties hemp strl L - vilket blev lite för stort för Hamac Medium, bytte till geffen super absorber strl original och ett geffen quick absorber original, funkade rätt bra)
Kan bli lite knöligt och inläggen korvar sig lätt, men då följer de ju barnet lite mer än om de ligger helt stilla, då kan det ju bli obekvämt av det, men korvar det sig väldigt verkar det inte så bekvämt det heller.

Jag har som sagt inte testat Hamacs original inlägg så jag kan inte uttala mig om dessa.

 "Påsen" tittar gärna ut på sidorna. Blev lite bättre på barnet sen, men de stack ut på sidan då med, men när hon ålat runt lite så satt den kanske lite bättre =)  Skulle inte skadat om "byxan" var lite bredare i grenen, så de iaf täckte påsen.




Positivt:
+Som alla AI2 kan man ju byta bara inlägg och använda själva blöjan igen, det gillar jag
+Torkar fort
+Lite konstig, men har i alla fall aldrig läckt här

Negativt:
-Lite "vassa" resårkanter tyckte jag
-Lite prasslig
-"Påsen" för inlägg är större än själva "byxan" och sticker ut
-Tvättas i högst 40°C (Lite dumt då jag tvättar alla andra blöjor i 60°C grader)

Mitt utlåtande:
Jag blev tyvärr lite besviken, tycker dels de inte alls ser ut som produktbilden och sen känns resåren lite obekväm. Men om jag inte haft så höga förväntningar så hade jag kanske varit lite mer nöjd med dessa. De har hållit tätt. Men nu blev det ändå en besvikelse och jag  ville inte ens använda dem igen efter första försöket och tänkte sälja den, men idag gav jag dem en ny chans och när bebis ålat runt lite på golvet så ser passformen lite bättre ut =) Men dessa är ingen blöja jag skulle sakna om jag sålde av den. Men jag ska garanterat ge dem lite fler chanser. Den har aldrig läckt för oss och det är ju en bra början och jag har hört om några som gillar den, så jag ska testa lite till.

Inköpsställen:
http://www.pyrus.se/
https://www.fruugo.se/hamac/b-474

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar